Jag har Telldus i sommarstugan för styrning av belysning, värmekabel och temperaturkontroll.
Jag stör mig lite på att jag inte vet säkert om brytaren för t.ex värmekabeln slagit till.
Det händer ibland att någon lampa inte lyder kommandot men det har man ju ingen aning om sedan det verkar vara ett envägssystem.
Finns det något bra system där brytaren verkligen bekräftar tillslag av brytaren?
 
Kör man Telldus är väl Zwave det naturliga valet.
Någon annan on/off puck som även mäter ström eller mäta separat kan väl också vara en lösning
 
Du berättar inte vilken typ av tellstick du använder. Är det en Net (blå låda) så finns det ingen återkoppling.
Vad du kan göra är att placera en temp.sensor i närheten av ex. värmekabeln. Sensorn skickar regelbundet temp.värde. Du ser då snabbt om värmen är tillslagen.

Är det en ZNet (vit låda/orange antenn) så kan du använda Z-wave-prylar. Dessa skickar en kvittenssignal vid aktiveringen som då ger en ökad säkerhet. Notera att alla trådlösa prylar kan bli störda.
 
Tack för era svar
Det är en äldre blå box (Net?)
Ja det är kanske bäst att ha kritiska saker på Wifi-brytare om dessa ger återkoppling.
Jag har en Wiz LED-strip som inte är monterad än och ser hos Kjell att Wiz även har smart plug med energimätare. Kanske blir bäst
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Eftersom du inte behöver någon gateway så tycker jag att wifi-uttag borde bli bra då det blir billigt och pålitiligt. De är dessutom såpass billiga att det inte gör något om du "valt fel spår" om du senare vill ha någon annan, större lösning för att ev styra mer saker i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.