hellre tonat än frostat skulle jag säga. Fjärrkontroller använder för det mesta infrarött ljus så så genomsläppligt som möjligt för att vara fjärrvänligt
 
Det bör gå men problemet är ju att synligt ljus vissa våglängder och ir andra. Bara därför att glaset har bra genomsläpplighet på synliga våglängder så säger ju inte det så mycket om ir men enklast är att tigga till dig en spillbit av tänkt glas och hålla framför fjärren och se vad som händer
 
Vår mediamöbel har frostat glas och fjärrkontrollerna fungerar väldigt bra
 
Oki. Funkade inte här. På mer än 2 cms avstånd alltså och då kan det nog inte kallas fjärrkontroll
 
På många fjärrkontroller, mobiler, datorer m.m. sitter det ett svart plast"fönster" framför IR-porten. Det finns alltså material som är transparenta i IR fastän de inte släpper igenom synligt ljus.
Vad gäller glas är det nog enklast att prova. Jag tror att materialsammansättningen hos glaset är viktigare än om det är tonat eller frostat eller klart. Kvartsglas borde vara OK, men det blir nog dyrt...
Glöm inte att testa plastmaterial, typ akrylglas och plexiglas - bör kunna ha andra egenskaper än fönsterglas eftersom de är kemiskt helt annorlunda (och minns att det svarta fjärrkontrollsfönstret ju är av plast!).
 
En sak till, förresten. Tunnare material släpper igenom mer än tjockare material. Om en 1 mm tjock ruta absorberar 50% av IR-ljuset, så absorberar en 2 mm ruta hela 75%.
 
En ide' för att kunna testa i affären:

De flesta digitalkameror är känsliga för IR-ljus.

Testa på följande sätt: sätt på kameran, rikta fjärren mot den objektivet och tryck på nån knapp på fjärren. Det kommer troligen att synas ett blinkande vitt sken på digitalkamerans skärm.

Funkar detta kan man sen testa genom det aktuella glaset och se om IR-ljuset dämpas eller försvinner.

Syns det inget i kameran utan glas emellan är det en kameramodell som blockerar IR-ljus. Jag tror dock de flesta släpper igenom tillräckligt mycket IR-ljus för att ovanstående test skall funka.

Det funkar t.o.m med kameran i min mobiltelefon!
 
Tack för tipset "Du har då verkligen inte Tummen mitt i handen" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.