Vi håller på och ska tapetsera om dotterns rum och nu när vi river ner tapeter märker jag att de som satte upp väggarna där verkar fuskat lite... I minst två av hörnen (vi har inte fått ner all tapet ännu) så fjädrar den ena väggen 5-10 mm om man trycker lätt på den med handen...

Antagligen har de inte satt nån regel mot den andra väggen (inte lätt att veta utan att riva ner väggen, och det tänkte jag försöka undvika).

Jag tror inte det kommer att funka att bara sätta glasfiberremsa där och sen måla och tapetserna? (tre väggar ska målas och en tapetseras) Men finns det nåt vettigt sätt att styva upp konstruktionen? Försöka fylla med fogskum bakom? Lite vanskligt när man inte alls vet hur det ser ut... Möjligen om man trycker in en dubbelvikt plastremsa och sen fyller med fogskum... så det liksom blir en avlång "ballong" bakom springan, men då börjar det bli komplicerat och känns nästan enklare att försöka såga bort en remsa av väggen och göra om allt...

Eller ska vi sätta remsa, spackla och hoppas att det håller? (Det ser ut som de gjorde det förut... antagligen därför tapeterna är spruckna i hörnen.) Kanske funkar om man kör med PP100 eller nåt annat stadigare än vanligt lättspackel?

En vägg (som är baksida av garderoberna i rummet bredvid) verkar vara spånskiva, men de andra är gips.
 
Som jag hade gjort det...
Finn mitten på närmsta regel, t ex med nålar eller skruv, märk ut den och sätt en linjal av nåt slag så du kan skära rakt, Personligen undviker jag att såga gips inomhus, det dammar för jäkligt.
Skär och plocka bort gipsen i delar, skivan sitter ju uppe och nere med.
Fasa kanten, sätt en regel där det saknas i hörnet, skär till en ny remsa som passar, slipa och fasa kanten på den nya skivan där den möter den andra fasade kanten, spackla med remsor. I hörnen lär latex fungera.

/Kent
 
Jag inser ju att när jag skrev det där så kom jag ihåg fel... Det verkar som om de satt upp nya väggar (den gamla tapeten fortsätter nämlingen in "bakom" väggen), och den nya väggen (där man kommer åt kanten på skivan) fjädrar inte, det är den gamla väggen som fjädrar (d.v.s. den som är i rät vinkel mot den nya).

Det blir betydligt värre då...
 
Jag hade nog tagit ett gipshörn för utvändiga hörn och tryckt in och skruvat fast. Sen remsa och spackla.


Så gör jag i alla mina hörn mest för att det känns skönt, men då har jag OSB bakom, så det kanske fäster "lite" bättre :)
 
Testa med att trycka in lite PL600 i springan, inte säkert att "återfjädringen" är tillräckligt för att det skall bita dock. Men testa kan man.
Det riktiga är att göra som snickarboden föreslagit, har du en fein så är det ett jobb för denna.
 
Jag måste nog kolla hur de två sista hörnen ser ut (har bara fått bort tapeterna från en vägg och två halva).

Efter att ha kollat lite mer noga (var på landet hela helgen) så är det i ena hörnet den skivan som "tar slut" som fjädrar (det är alltså kanten på en skiva) medans i andra hörnet är det väggen som skivan ansluter mot...

Att få in ett gipshörn och skruva fast (antar att det ska in som vinkel bakom kanten som fjädrar och skruvas i andra väggen?) kanske kan funka vettigt. I och med att det mesta ska målas funkar det kanske att fylla ut med flexibel fog också... Måste försöka mäta lite hur mycket det fjädrar. Det kanske är bättre med fogmassa än målarremsa i hörnet om det ändå ska målas? För målarremsa med spackel spricker väl lättare än fogmassan?

Limma fast målarremsa och "spackla" med latexfog? (Jag bara spånar lite:)

Det dröjer nog ett par veckor innan alla tapeter är nere (jag försöker göra så lite som möjligt, men dottern är inte så pigg på att riva ner tapeter i sitt rum så det går sakta:).
 
Jga tror iofs. att det blir bra nog med målarremsa. Men vill du vara säkare så sätt en plåtvinkel i hörnet, gärna med lim och skruv. Finns det någon skiva innanför gipsskivan som skruvarna kan fästa bra i så räcker det med skruv.

Men viss kan man göra som föreslagits och öppna väggen lokalt för att fixa dit en regel.
 
Målarremsa håller mycket bättre än fog.
 
Jag menar ju alltså att målarremsa med spackel borde bli en massa "småsprickor" lättare än om man "spacklar" på målarremsan med t.ex. latexfog?

Vanligt spackel är ju inte det minsta elastiskt? Så om målarremsan rör sig så spricker det väl, även om det sitter kvar i remsan?
 
Jag löste de två hörnen på lite olika sätt.

Det ena hörnet insåg jag att där var det bara så att gipsskivan buktade ut. Det fanns en regel bakom så med ett par skruv så satt den som den skulle (kollat att det blev rakt med skruvarna, så den inte buktar in nu).

Det andra hörnet var det en spånskiva på ena väggen (mot baksidan av garderober i rummet bredvid) som gick i vinkel mot en gipsvägg som fjädrade. Jag borrade helt enkelt några diagonala 4,5 mm hål i spånskivan, "försänkte" lite med en 8 mm borr och drog sen in skruvar som "tog tag" i gipsskivan och gör att den inte fjädrar undan. Kanske inte snyggaste lösningen, men den var relativt enkel och verkade funka. Med tillräckligt många skruvar tror jag det håller. Och lossnar det blir det inte direk fulare än det var innan så...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.