Hej,

Efter byte av trall ligger sedan senhösten vårt pooltak platt an på trallen utan monterade skenor.

Och tyvärr verkar det vara stört jävla omöjligt att hitta poolföretag som är intresserade att göra det, och när man väl hittar ngn så skjuter de på det för att ställa in i slutskedet eller säger ”början på denna månad” bara för att sen låta det rinna ut i sanden.

Jag vänder mig därför till alla duktiga här och frågar, kan jag ge mig på detta själv? Som ni kan se är alla delar färdigmonterade och trixet är således att montera skenorna och trä in sektionerna så att de sedan kan glida utan problem. Förstår att det är millimeter precision och det gör mig rätt osäker även om principen ”mät och mät igen därefter montera” bör vara simpel nog.

Pooltaket är från 2014 av modellen Folkpool Galant (jag tror det är 4*8m modellen men får dubbelkollas)

Vad tror ni? 😅👎👍
Och vad behövs förutom extra långt skjutmått för att mäta diagonalen?

Manual: https://www.folkpool.se/download/18.517e5f6a172be0f7697a2c70/1645449723117/manual_pooltak_galant.pdf

Med vänlig hälsning
 
  • Pooltak modell Folkpool Galant utan monterade skenor ligger på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade skenor för pooltak ligger på en trädäck vid sidan av ett halvöppet, rundat pooltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av ett hopfällbart pooltak med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska ritningar och mätanvisningar för montering av skenor till ett pooltak storlek 4x8 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade försökt själv. Skulle skaffa ett bra måttband och sen köra på.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
wildeside
Inte mm precision på det där pooltaket.
Skaffa ett bra metallmåttband och ta hjälp av nån kompis så fixar ni det där
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Det är inga konstigheter att montera pooltaket. Om jag förstår dig rätt är takmodulerna färdigmonterade och det är bara skenorna som ska läggas på plats.

Du har alla mått i din skiss, kör på bara. Någon millimeter hit eller dit är skitsamma, men det är inte heller speciellt svårt att få det rakt och med rätt mått.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade försökt själv. Skulle skaffa ett bra måttband och sen köra på.
wildeside wildeside skrev:
Inte mm precision på det där pooltaket.
Skaffa ett bra metallmåttband och ta hjälp av nån kompis så fixar ni det där
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inga konstigheter att montera pooltaket. Om jag förstår dig rätt är takmodulerna färdigmonterade och det är bara skenorna som ska läggas på plats.

Du har alla mått i din skiss, kör på bara. Någon millimeter hit eller dit är skitsamma, men det är inte heller speciellt svårt att få det rakt och med rätt mått.
Med tanke på att diagonalen verkar vara 10,3 meter och kryssmåttet är viktigt, tror ni att Mätband CCF Hultafors på 20 meter hade fungerat bra att mäta samma? Är ju iofs glasfiber och inte stål, men med två personer som håller den spänd när man mäter så bör man få rätt resultat.

Vad tror ni, bara köra på och testa och får man den inte att glida bra sen så får man väl då anlita ngn tänker jag.

Skärmdump av en kalkylator för rektangel med ifyllda mått, visar bred, höjd, ratio, diagonal, omkrets och area.

Röd Hultafors CCF 20-meter glasfibermätband med enhandsgrepp och svart rulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går alldeles utmärkt.

Det viktiga är att skenorna är parallella, inte att de börjar och slutar på exakt samma ställe. Så kan du mäta vinkelrätt rakt mellan skenorna blir kryssmåttet mindre viktigt.

...men rullen du hittat kommer fungera utmärkt.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det går alldeles utmärkt.

Det viktiga är att skenorna är parallella, inte att de börjar och slutar på exakt samma ställe. Så kan du mäta vinkelrätt rakt mellan skenorna blir kryssmåttet mindre viktigt.

...men rullen du hittat kommer fungera utmärkt.
Toppen, det tackar vi för. Hittade en i stål nu 20 meter. Mer precist med stål jämför med glasfiber?
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
S svare skrev:
Toppen, det tackar vi för. Hittade en i stål nu 20 meter. Mer precist med stål jämför med glasfiber?
Måttband i stål litar jag mer på att dom inte töjer sig när man drar o sliter i dom.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
Toppen, det tackar vi för. Hittade en i stål nu 20 meter. Mer precist med stål jämför med glasfiber?
Ja jag skulle nog kanske föredra stål och det är en i stål jag har själv. Samtidigt behöver du kanske ägna 10sekunder åt vapenvård om du använder den utomhus när det regnar osv. Inget stort problem men dock.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
tack för alla svar

Vi ska nog fixa detta. Ska notera hur vi gör och ta lite bilder och återkomma 👍
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.