Har en Nibe F2120 och innerdel VVM310.
Vi har precis stenlagd uppfarten och VPn (F2120) behövde tillfälligt flyttas för att stenlägga under den. Jag ringde då installatören, som kopplade loss den.

Nu är det dags att koppla tillbaka den, och för att spara cash så undrar jag om det är något man kan göra själv?
Verkar ju ganska enkelt men jag saknar tidigare erfarenhet av liknande inkopplingar, så känns bäst att dubbelkolla här wink.gif som jag ser det så behöver följande göras:

- 3 rör på baksidan av F2120. Är väl bara att koppla på dem igen?
Kondensröret = vita plaströret behöver jag dock modifiera först eftersom pannan nu har en annan höjd pga stenarna, men finns säkert någon plastböj att köpa.
Av någon anledning så verkar installatören ha kopplat ihop de andra 2 rören, efter att ha monterat bort dem från VPn. varför vet jag inte (kanske praxis för att inte någon mutter eller liknande ska försvinna under tiden den är bortkopplad?)
- Innerdelen (VVM310): här vet jag att installatören gjorde något i stil med att stänga någon ventil inuti VVM310, någon som vet vilken och varför? Sedan ställde han om den på enbart elpatron drift, men det vet jag hur man ändrar tillbaka smiley.gif

Åsikter/ hjälp emottages smiley.gif Ska jag gå på detta eller strunta i att göra det själv?

Sidofråga: Tidigare stod F2120 upphöjd på betongblock, men nu när vi har stenlagd tänkte jag låta den stå direkt på stenläggningen, som på bild. Är det OK? Brukar inte komma jättemycket snö (Skåne), hur farligt är det om det ändå skulle komma snö "in" i maskinen?
 
  • Instalation av en utomhusdel till en värmepump med elinstallation som pågår och en handdriven pallbock intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör som passerar inuti en kanal vid en byggnadsvägg med synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsdetaljer och rör vid en värmepumpens sida som visar installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu läst i manualen, de 2 rören på utedelen ska visst vara ihopkopplade om man kopplar ur utedelen, så då vet vi det ;)

Då känns det ganska straight forward hur jag kopplar tillbaka utedelen, bara koppla på de 3 rören som sagt.

Men, den stora frågan är VAD som behöver göras på innerdelen. Installatören monterade som sagt av frontluckan och gjorde något, tror att det var en ventil han stängde eller liknande. Ingen som har en gissning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.