F
Hej,

Vi bor idag i ett trähus med betongplatta/källare från 40-talet.

Källaren känns lite fuktig (speciellt nu på sommaren) och jag skulle vilja få ordning på ventilationen där. Besiktningsman har mätt upp och det är inte speciellt höga värden - men han rekommenderade en avfuktare i tvättstugan då det ibland hängs tvätt där (vilket jag har införskaffat) men jag vill få bästa förutsättningarna för god ventilation. För övrigt kör vi oftast torktumlare samtidigt som vi hänger på tork där så värmen från den gör väl lite nytta.

Enl min "ritning" här ser ni en ytterdörr samt fönster där alla fönster utom de i tvättstugan är gamla så där blir väl lite "självventilation", likaså i springa i underkand från "ytterdörren".
Källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att installera minst en fläkt för att få igång ventilationen samt suga ut fukt/lukt. Tänker jag helt fel att sätta in fläkten i tvättstugan? Jag vill ju få ut den fukten direkt.

Samtidigt tänker jag att jag inte vill få in rökdoft etc i tvättstugan när vi har tvätt hängande (vedeldad panna - kan ibland komma ut rök vid påfyllning mm).

Samtidigt vill jag ju inte dra ut fukten från tvättstugan i resterande källare och ut någon annanstans.

Hur bör jag resonera för att få bra rörelse på ventilationen? Tips med erfarenhet emottages med stor tacksamhet!

Hur hade ni placerat fläkten(rna) samt hade ni öppnat upp fler tilluft?

Ytterligare info:
Alla dörrar står alltid öppna (förutom den till gamla matkällaren). Rören från pannan är ej isolerade för värmens skull - så där är oftast inte kallt (16-17+ minst året runt om jag inte minns fel).
Hela den vänstra väggen vid trappan ner är dränerad och "isodränad" - ej de andra väggarna.

Tack!

Mvh
Fredrik
 
Hej
Det normala är att man har frånluft i kök,tvättstuga,badrum,toaletter och i viss mån klädkammare.
Tilluft har man i vistelserummen.
Fredrik
 
F
Hej, tack för ditt svar!

Ja det var så jag resonerade då jag vill ha fläkten (utluft) i tvättstugan. Dock vill jag ju inte ha in rökdoft osv i kläderna som hänger på tork ibland. Har jag fläkt där och tilluft "på andra" sidan suger den ju med att luft och ev doft från vedpannan in i tvättstugan och sedan ut.

Men det kanske inte tar doft om det är ett kontinuerligt utsug så att det inte "stannar" kvar i tvättstugan. Tanken är ju att det ska rätt ut!

Eller vad tror ni?

Tack igen!

Mvh
Fredrik
 
Redigerat:
Till och frånluft ska balaseras så att man inte får in röklukten. Det är ett av problemen med PAX och allt vad dom heter.
Det är antingen till eller från. Du har inte möjlighet att sätta en riktig fläkt på taket istället och få till en riktig styrning?
Fredrik
 
F
Hmm, tja det kan jag väl iofs. Men då jag inte har "problem" med fukten i källaren utan endast vill få lite fräschare doft samt mer cirkulation känns det lite overkill. Besiktningsman mätte ju när vi köpte det så det är inte för höga värden, utan det är snarare att jag vill får ner fuktigheten och därmed bort med lite fuktig/källardoft.

På sikt kommer det antagligen dräneras runt om osv, men även då skadar det ju inte med bra ventilation samt frånluft.

Tack för din input!
 
Nu tror jag du blandar ihop äpplen och päron.
Den fuktigheten du har i luften tror jag inte besiktningsmannen mätte då den varierar med temperatur och väder.
Anledningen till att du har fuktig/källarluft kan mycket väl vara att du har för dålig luftomsättning.
Receptet på det senare är at öka omsättningen mha fläktar för frånluft och ventiler för tillluft.
Hur är övrig ventilation ordnad i huset?. Är det självdrag rekommenderar jag att se över även den och göra en genomtänkt lösning med antingen riktig mekanisk frånluft eller frånluft med återvinning (FTX)
Fredrik
 
F
Du har rätt. Han mätte fukten i väggen där det ej är dränerat/isodränat - och där vad det fuktigt men inte FÖR fuktigt enligt honom (vet ej vilka värden som gäller).

Resterande ventilation i huset är självdrag. I vissa rum är det igensatt men min tanke är att ha tilluft i varje rum och komplettera med frånluft i duschrum på nedanplan (är bara tilluft idag). Likaså på ovanvåningen vill jag få till frånluft i WC/dusch men där är snedtak överallt så inte helt lätt.

Och källaren som sagt vill jag också få igång ventilationen och tänkte mig en fläkt. Det enda som fortfarande bekymrar mig är om jag drar in all luft i tvättsugan och hängande kläder tar doft av detta. Men det kanske jag inte behöver bekymra mig över om där är ett konstant "underhållsventilation/drag" av fläkten?

I vilket fall vill jag väl inte ha fläkten i andra sidan så att det dras från tvättstugan genom hela källaren och ut?

Kan jag ha två fläktar (en i tvättstuga och en vid dörren till höger på ritningen) där den i tvättstugan "suger" mindre än den vid dörren och sedan ha tilluft i vänstra sidan av huset/ritningen? Eller skapar detta helt fel drag som gör det värre? Jag tänkte mig att den i tvättstugan främst blåser ut luften från just tvättstugan och den andra fläkten sköter "resterande" av källaren?

Jag antar att jag är helt ute och cyklar! Det låter ju helfel med två fläktar som "motarbetar" varandra men jag har ingen aning hur man kan göra! =)

Min tanke är inte att installera mekanisk frånluft etc, då det främst är källaren jag vill få bukt på.

Tack för dina svar! Ytterligare tips tas tacksamt emot!

Mvh
Fredrik
 
Var tar du in luft för förbränningen till pannan ? Det borde ju skapa en hel del luftomsättning när du eldar i pannan eftersom den drar luft vid förbränning.
Sedan borde det väl finnas en murstock som gränsar till tvättstugan enligt skissen, finns det ingen frånluftsventil i den ? Den varma skorstenen gör ju att du får självdrag i en sådan ventil om det finns någon. Och finns det ingen kanske det finns möjlighet att sätta dit en och bara ha tilluft där du ritat in frånluftsfläkten.
 
F
Jag såg som hastigast igår att där är två gamla "ventiler/hål" in i murstocken, en från tvättstugan nere i hörnan och en i "passagen" enligt skissen. Båda är 2 dm från marken. Då borde de ju leda till ett av rören till skorstenen, om det inte är igensatt vilket jag antar det inte borde vara.

Detta är väl "frånluft" idag räknar mha självdrag? - som jag isf kan sätta fläkt i för att få det till bättre cisrkularion och dra ut från både tvättstugan och passagen i källaren. Det hade ju varit idealiskt. Jag ska titta lite närmre på det. Tack för tipset!

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.