Hejsan! Jag tänkte att jag skulle göra iordning ett rum som har oisolerat betonggolv och där rummets två ytterväggar ligger några decimeter under marknivå.

Rummet var tidigare tapetserat med 4 lager tapeter. Det var lätt att få bort de tapeterna nertill medan de de två undre lagren satt bra på väggarnas övre del. Planen är sedan att sandspackla upptill och sedan använda nåt cementbaserat (husfix) på delarna som är under marknivå. På detta kletar jag sedan på silikatfärg. Frågan är hur silikatfärgen gillar sandspacklet, som på vissa ytor överspacklas de gamla tapeterna dessutom (eftersom tapeterna sitter fast). Resultatet kanske blir märkligt om jag blandar olika spackeltyper. Detta är en genväg för att få putsen slät men slippa böket med husfix över hela väggen. I andra delar av huset sitter det nån annan färg, nån plastigt färg utan att det innebär något putssläpp.

Mina val är här. Chansa på att måla med vanlig inomhus väggfärg, lämna nedersta delen som täcks av ventilerade socklar omålade.

Spackla hela ytan under mark ca 50 cm+ lite till med husfix och köra silikatfärg. Frågan är. Kommer detta funka på på vanligt sandspackel?
 
K
Är det grov puts idag? Kan det vara ett alternativ att "spackla"/tunnputsa med typ C-bruk Fin med kornstorlek 1mm istället?
 
Hej! Tack för tipset. Ska kika på det! Det har som sagt suttit tapeter tidigare så det är tapet-grovt. Jag vill helst ha det så slätt som möjligt men min erfarenhet av sånt här är ganska liten så jag vill ha så lättjobbade material som möjligt. Tycker att det är svårt att hitta information om produkter på tillverkaren. Vanligt medium spackel från beckers t.ex. lämpar sig för putsade väggar inomhus men det är svårt att hitta info om hur den väl den släpper igenom fukt t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.