Tjenare,
Jag har ett kök där det kommit in vatten(?) där det blivit slitet och så har underliggande trä(mdf?) släppt och nu ser det inte alls trevligt ut.

Jag tänkte skära/slipa ner och måla över. Men vilken färg ska jag ta för att försegla så det inte blir likadant igen?

Orange förpackning med text, glasskiva med torkade växter, vit yta, kant med slitage eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökshörn med kakel, vita skåp, rostfri stålrör och synlig fogskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med mögelskador, slitage och smuts vid fönsterbräda och väggkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spånskivor = jobbigt! Kanske går att slipa och spackla innan målning
 
Ser ut att vara nycket, hur har vätan kommit dit. MDF sväller vid väta och det blir nog inget bra för dig att försöka få till det. Möjligtvis om du skrapar bort det lösa, spacklar och målar allr. Sort på färg, en lackfärg som tål lite väta kan gå, inga plastfärger.Det är nog en form av ett plastskikt på, melamin tror jag det heter som är limmat på MDF
 
Tack för svar. Det är ett ärvt kök, flyttade precis in så jag vet inte riktigt hur rötan gått till, jag tror det är från mitten av 90-talet men det säger väl inte så mycket i sig.

Ska testa med spackel, det kan ju inte bli sämre (hoppas jag), finns det nåt spackel som är väldigt vattentätt tro?
 
Kanske kemiskt trä?
 
Cellelosraspackel men kom ihåg det är hårt att slipa på, så lägg på så lite som möjligt till topp är nådd.Sen en lackfärg, det tråkiga är att du aldrig får samma nyans som förut, kan bli att måla allt. Är det då melamin limmat på, är det en plastprodukt och ingen vanlig färg biter utan lägger sig bara utanpå och släpper senare.
 

Bästa svaret

T
På bilderna ser det ut som spånskiva och inte MDF, men principen är densamma.
Slipa rent från färg och redan fuktskadad spånskiva och spackla upp med snickerispackel. Slipa ner spacklet.
Grundmåla, gärna med en tät spärrgrund (mot fuktgenomträngning), och sedan färdigstryka med en lackfärg.

Om du har en slipgrund så är den tjockare i konsistensen så den medger lite slipning efter torkning.
Du kan även spärrmåla med schellack innan grundfärgen mot fuktgenomträngning.

Det ser inte ut att vara melamin på några ytor så vidhäftning borde inte vara ett problem, dock är det ett kök så avfettning/tvätt innan slipning och målning är att rekommendera. Gärna med ammoniak eller kanske målartvätt, men min erfarenhet är att målartvätt inte tar bort fett tillräckligt bra i kök.
 
  • Gilla
Han Do lo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.