O
Då jag är en amatör kombinerat med ojämna väggar så blev taklisternas hörnor inte helt perfekta. Funderar på om man kan spackla och måla över eller kommer det att spricka? Har vit silikonfog också men den är ju inte riktigt rätt vit/gul färg och måla på silikon blir ju sådär.
 
O
Väggmöte i hörn med lister. Synlig spricka på vägg, behov av reparation. Vitmålade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sånhär skarv t ex.
 
O
Ingen som har något tips? Såndär latex/akrylfog kanske kan vara något, är tydligen övermålningsbar. Samtidigt verkar det vara rena giftet. Dödligt vid hudkontakt?! https://www.byggmax.se/latexfog-bostik
 
  • Skärmdump från Byggmax-app: varningsikoner, farokoder, hälso-, miljörisksinformation för olika ämnen.
O
Det ser ut som en väldigt stor springa, troligen för stor för latexfog. Jag skulle nog tejpa kanterna noga och spackla i med tex kemiskt trä som är tvåkomponent. Tunt lager med latex utanpå sen färg.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
coconut
Latexfog går bra att använda, den går att måla över. Det går dock inte att slipa.

Tec7 är en MS Polymer som du kan använda annars. Den går att måla och slipa om man skulle vilja.

Men med nån form av fog blir det nog i alla fall ett bättre resultat än vad du har idag. Undvik silkon dock till detta.

Det är mina tips!
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
O OMathson skrev:
Det ser ut som en väldigt stor springa, troligen för stor för latexfog. Jag skulle nog tejpa kanterna noga och spackla i med tex kemiskt trä som är tvåkomponent. Tunt lager med latex utanpå sen färg.
coconut coconut skrev:
Latexfog går bra att använda, den går att måla över. Det går dock inte att slipa.

Tec7 är en MS Polymer som du kan använda annars. Den går att måla och slipa om man skulle vilja.

Men med nån form av fog blir det nog i alla fall ett bättre resultat än vad du har idag. Undvik silkon dock till detta.

Det är mina tips!


Okej, bara spackla med vanligt spackel funkar inte? Det bara spricker eller? 🤔 Annars är kanske Tec7 bättre om det går att slipa för jag kommer nog att behöva jämna till det efteråt.
 
Som nämns, latexfog är målarens bästa vän, går att skära med en skarp kniv om det är för högt och sen bara måla över.
 
  • Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
J jonaserik skrev:
Som nämns, latexfog är målarens bästa vän, går att skära med en skarp kniv om det är för högt och sen bara måla över.
Ja det var väl mest att det lät väldigt ohälsosamt men kanske lugnt när det torkat? 🤔
 
Vad då ohälsosamt, vem har sagt det. Har aldrig hört om det, den är vattenbaserad med emulgeringsmedel i som kan lukta lite i början under torktiden.
 
O
J jonaserik skrev:
Vad då ohälsosamt, vem har sagt det. Har aldrig hört om det, den är vattenbaserad med emulgeringsmedel i som kan lukta lite i början under torktiden.
https://www.byggmax.se/latexfog-bostik

Kanske fel märkning där?
 
H
O Ocuf skrev:
Då jag är en amatör kombinerat med ojämna väggar så blev taklisternas hörnor inte helt perfekta. Funderar på om man kan spackla och måla över eller kommer det att spricka? Har vit silikonfog också men den är ju inte riktigt rätt vit/gul färg och måla på silikon blir ju sådär.
Det verkar vara en stor springa, jag hade försökt tälja till en bit av samma list och limmat dit, sen snickerispackel, såpvatten på fingrarna för att forma till spacklet.
 
När det blir såhär så är det bara att göra om den den av bitarna som inte ligger rätt i hörnan.

När springan är mindre än 1mm kommer du undan med mjukfog, men här har du också färdigmålade lister och då är det ju ännu knepigare.....
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
När det blir såhär så är det bara att göra om den den av bitarna som inte ligger rätt i hörnan.

När springan är mindre än 1mm kommer du undan med mjukfog, men här har du också färdigmålade lister och då är det ju ännu knepigare.....
Jag tycker det är så fruktansvärt klurigt med sådana här lister. Detta är andra uppsättningen jag köpt då jag gerade förra helt fel. Denna blev ju inte heller särskilt bra men tänker inte köpa fler nu så tänkte reparera efter bästa förmåga. Mätte 4 gånger och ändå blev det fel, har verkligen inget handlag för snickeri. 🥴

Sprickan här här är drygt 5mm.

Eller så struntar jag bara i det, får sitta som en påminnelse av att anlita snickare för listning nästa gång. :) Vad det än kostar så är det värt det.😅
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
När det blir såhär så är det bara att göra om den den av bitarna som inte ligger rätt i hörnan.

När springan är mindre än 1mm kommer du undan med mjukfog, men här har du också färdigmålade lister och då är det ju ännu knepigare.....
Håller med om att göra om. Sen finns det faktiskt akrylfog som är listvit så glipan behöver inte synas så mycket. 🙂
Ex
https://www.bauhaus.se/akrylfog-pro-illbruck-ld714-listvit-300ml
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
coconut
O Ocuf skrev:
Jag tycker det är så fruktansvärt klurigt med sådana här lister. Detta är andra uppsättningen jag köpt då jag gerade förra helt fel. Denna blev ju inte heller särskilt bra men tänker inte köpa fler nu så tänkte reparera efter bästa förmåga. Mätte 4 gånger och ändå blev det fel, har verkligen inget handlag för snickeri. 🥴

Sprickan här här är drygt 5mm.

Eller så struntar jag bara i det, får sitta som en påminnelse av att anlita snickare för listning nästa gång. :) Vad det än kostar så är det värt det.😅
Kladda i lite latexfog och ha lite spåa/tvålvatten och en trasa / våtservetter till hands. Använder du dessutom en listvit fog blir det inte så synligt ändå.

Det är kanske inte optimalt att foga så pass stort, men det kommer nog inte bli sämre än med en 5mm glipa. Har du dessutom fler glipor än på ett ställe, kan du testa nånstans där det syns som allra minst hur du upplever resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.