Jag har nu kollat runt lite på vad man kan göra för att få mindre fukt i grunden.

Detta har jag tänkt göra:
Fiberduk på marken, singel, cellplast (100mm??) och sedan en plastfolie över detta. Låter det bra?

Sen har jag funderingar på att dränera runt huset någon gång nästa år.
Då undrar jag om man skulle lägga något (frigolit??, kallasfalt före??) som isolering på väggarna för att grunden inte ska kylas ner så mycket? Eller ska man göra det på insidan istället?

Kom gärna med förslag på vad man kan göra mer.

Jocke
 
Ingen som har något förslag?

Sen undrar jag hur man på lättast sätt får in singel till grunden?
Det är en krypgrund på ca 100m2 så det blir lite grus som ska in. Men det är nästan ståhöjd under huset, ca 1,5m (om man är kort ;D).

Jocke

 
Ingen???
 
Om jag hade en krypgrund skulle jag täppa igen alla gluggar och stoppa in en avfuktare. Det måste vara det enklaste och säkraste sättet att få ner fuktigheten.
 
General Failure skrev:
Om jag hade en krypgrund skulle jag täppa igen alla gluggar och stoppa in en avfuktare. Det måste vara det enklaste och säkraste sättet att få ner fuktigheten.
Visst det kanske är det bästa. Men dem kostar en hel del och drar el.
Man måste ju börja någonstans :) så det blir grus mm.

Jocke
 
Joukko skrev:
Visst det kanske är det bästa. Men dem kostar en hel del och drar el.
Man måste ju börja någonstans :) så det blir grus mm.

Jocke
Jag tror nog att singel och cellplast till 100 kvadratmeter kostar mer än vad en avfuktare gör. Och då är det inte säkert att du får mindre fukt.
 
Sätt ev isolering på utsidan typ isodrän eller liknande,
http://www.isodran.com/.Riktig dränering är också mkt viktigt.

Täta om möjligt allt som gör att uteluft att komma in i grunden.

Sätt ner en billig avfuktare typ woods eller bosch ofta har dessa inbyggd hydrostat så dom går bara när luftfuktighten är över inställt värde (ca 70%).

Har själv en Bosch i grunden tätade ventiler och allt är nu frid och fröjd. Har satt ner en min max hygrometer från jula så jag har järn koll på fuktigheten i grunden.
Har legat under 70 % sen vi fixade till grunden och innan så låg det på över 90%.

Lycka till ;D ;D
 
kango skrev:
Sätt ner en billig avfuktare typ woods eller bosch ofta har dessa inbyggd hydrostat så dom går bara när luftfuktighten är över inställt värde (ca 70%).

Har själv en Bosch i grunden tätade ventiler och allt är nu frid och fröjd.
Hur gör du med vattnet från avfuktaren? Leder du ut det ur grunden eller bara ner under plasten?
 
Jag skulle nog inte känna mej avslappnad när jag visste att det ska gå en avfuktare i grunden året runt....
Jag skulle nog hellre isolera med cellplast, singel och plastfolie. Detta kommer defenitivt att ändra klimatet i grunden till ett positivt resultat. Men det är ju inte bra ur energi synpunkt som gör att man håller nere värmen från jorden. Samt att ligger huset grundlagt på tjälfarlig jord så kan huset börja röra på sig och kan ge tråkiga slutresultat särskilt om man har ett putsat hus.

Någon kommentar om detta?
 
fooney skrev:
Någon kommentar om detta?
Jag skulle säga så här att med avfuktare så spelar det mindre roll var fukten kommer ifrån. Med de andra lösningarna bör man först ta reda på var fukten kommer ifrån annars blir det risk att åtgärden inte får någon verkan.
 
Varifrån skulle fukten komma? om inte från jorden ?
 
fooney skrev:
Varifrån skulle fukten komma? om inte från jorden ?
Den kan komma in genom ventilationen också.
 
Luft innehåller vattenånga som vid rätt omständigheter fälls ut exempelvis i krypgrunden på samma sätt som daggen uppstår ur "tomma" luften.

/ama
 
Jag har gjort en liknande operation i en grund för ett tag sedan. Det var i en relativt ny grund. Istället för singel lade vi in Lecakulor i slösvikt. Betydligt lättare att hantera men till samma funktion. Visstkan du lägga cellplast på detta och sedan plast.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jag har gjort en liknande operation i en grund för ett tag sedan. Det var i en relativt ny grund. Istället för singel lade vi in Lecakulor i slösvikt. Betydligt lättare att hantera men till samma funktion. Visstkan du lägga cellplast på detta och sedan plast.
Vad fick ni ge för Lecakulorna?

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.