Hej,

Skall fixa i ordning en vägg i källaren. Det är en murad innervägg. För att minska mögelrisken så har jag tänkt sätta upp plåtreglar och sen skruva 13 mm gips.

Jag har även en öppning (typ valv) mellan två rum som nu även skall slås igen med vägg/dörr. Har tänkt använda plåtreglar även där.

Se bilder:
http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=14
http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=13
http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=12

Frågor:
- Låter det vettigt eller finns det bättre sätt?
- Vad finns det för dimension på plåtreglar?
- Prisskillnad mellan plåt och trä?
- Finns det dörrar där karmen ligger på ca. 190 cm? Det är lite tajt mellan golv och balk.

Murstocken har jag tänkt att klä in i gips på samma sätt (efter att ha kollat med sotaren)

http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=10

Alla idéer och tankar är välkomna!
 
jocke4u skrev:
Hej,


Frågor:
Låter det vettigt eller finns det bättre sätt?
- Vad finns det för dimension på plåtreglar?
Prisskillnad mellan plåt och trä?
- Finns det dörrar där karmen ligger på ca. 190 cm? Det är lite tajt mellan golv och balk.
Plåtreglar finns i dimensionerna 45, 70, 95, 120 och 145 Sen finns de i olika utförande men du skall ha en vanlig enkel 70 regel.

Priset på en plåtregel ligger ungefär 35-40% högre än trä.

Dörrkarmar finns som 190 men de är dyra. Köp en 200 som är vanligare och fimpa ner dörren. 5 uppe 5 nere annars hamnar handtaget och gångjärnen lite lattjo eller rättare sagt det ser lattjo ut.

För att sopa igen valvet så kan du använda plåtreglar ockskåp tänk bara på att i den du skall fästa karmen i så skruvar du en bräda på i samma dimension som regeln om du har enkel gips om du kör dubbel gips och har en 22x95 istället. Så slipper du lite problem med montaget av karmen....
 
Jag skulle putsa där det går, det blir snyggare och man slipper stänga in väggen bakom skivor, detta för att slippa risk för fukt om det mot förmodan skulle uppkomma.

Robert
 
Tack för det snabba svaret.

Funderar också på hur man skall klä in balken på bästa sätt. Den är ca. 200 mm bred och den behöver "rätas till" eftersom tydligen formen gav vika när den gjordes och är böjd i nederkant.

Vill nog försöka ha väggen utåt slät alltså den som visas på bilden http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=12

I själva valvet måste jag således ha en bredare regel som går ut i linje med den övriga väggen. Samma gäller ju den andra sidan även om det inte är lika mycket vägg som skall kläs.

Hur skall man då få till undersidan snyggt....men vänta nu...blir det inte så här...

Jag får regla upp en 70 mm vägg på vardera sidan om balken. Sen där dörren skall sitta blir det smygar för att fylla ut de 340 mm (200 mm balk + 2x70mm reglad vägg). Blir en rätt fet vägg...
Skall man sätta dörren i mitten eller närmast åt det håll dörren går?
 
robbanl skrev:
Jag skulle putsa där det går, det blir snyggare och man slipper stänga in väggen bakom skivor, detta för att slippa risk för fukt om det mot förmodan skulle uppkomma.

Robert
Men att ha en vägg av blandade material, regla/gipsa igen valvet och murat resten kan väl innebära problem med rörelser och sprickbildning.
 
Kan man limma stålprofiler i betonggolv med fullgott resultat eller ger detta vika med tiden jmfr med skruv/plugg?

Har vattenledningsrör som går ner i plattan, mellan innerväggen och ytterväggen och sen tar de nog iväg emot fotostället i riktning mot varmvattenberedare.
http://gallery.jarkeborn.se/displayimage.php?album=9&pos=12

Vill ju inte gärna sätta en skruv i dessa :-[
 
Japp funkar utmärkt men ta då SKP utan etenduk under ok...
 
mr Z skrev:
Japp funkar utmärkt men ta då SKP utan etenduk under ok...
Ok, tack för svaret men kan du förklara lite närmare "SKP utan etenduk under ok..." ???

Var precis och köpte profiler men passade på att köpa några tuber med Casco SuperSet men detta menar inte du??
 
Den skenan som sitter i golv och tak heter SKP vad det står för vet jag inte men de finns i 2 olika höjdmått på flänsen 25 och 55...Skenan kommer med elle rutan etenduk, denna är till för att få det "lufttätare" för ljudisoleringens skull. Och limmar man mot den så är det ingen höjdare. Så du har förmodligen köpt rätt. Me3n sitter det duk under skär du loss det med en morakniv. Grymt enkelt sen limma ett par kluttar på ca 40 cm avstånd så sitter golv skenan...Takskenan skruvar du ju och det är där det behöver sitta ordentligt..
 
Tackar för svaret. Skall limma och sätta några skruv på "säkra" ställen.

En annan fråga:
På den delen som det inte finns någon vägg idag har jag tänkt att sätta i isolering, dels på grund av det inre rummet som sedan en tonåring bo med datorspel och musik och ljuddämpning behövs :). I rummet utanför detta kommer det bli hemmabiorum.

Skall jag sätta isolering mellan den murade väggen och gipsen för att minska risken för skrammel??

Dock vill jag inte riskera att det blir mögel i isoleringen men kan isolering mögla dvs är det organiskt material??
 
Isolering kan du peta i det tar upp inre resonanser i väggen. Och vill du åt ljud ordentligt så gör en dubbel regelkonstruktion och ta 3 lager gips så får du en ljudisolering på säg 60 dB i bästa fall förmodligen runt 55 dB vilket är grymt bra men kan behövas för att inte störa.. 55dB är normen mellan tex. hotellrum eller lägenheter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.