Gräsmattan på stugtomten ser för bedrövlig ut. Kolla bara på eländet. Uttorkat, fullt av barr och mossa och blåbärsris börjar ta över.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns flera skäl till att det ser ut så här. Tomten är kraftigt solbelyst och omgiven av granskog med blåbärsris, och det finns ingen som orkar med att sköta om gräsmattan mera regelbundet. Det kan som mest bli ett par klippningar per sommar.

Finns det några bra sätt att få gräsmattan att se mindre bedrövlig ut som inte kräver en massa regelbundet arbete? Kan man t.ex vattna, gödsla eller kalka så att det blir mera gräs och mindre blåbärsris? Det finns en sjö bredvid så det borde gå att bevattna nästan gratis med automatik.

Tips och idéer sökes. Och kom ihåg att jag är inte ute efter en golfgreen utan en gräsmatta som är bekvämare att gå på.

Jag är också ute efter tips på hur man kan mota undan blåbärsris och ersätta det med gräs så enkelt som möjligt. Räcker det att klippa ner och gödsla några säsonger? På kalhyggen sker ju detta hyfsat automatiskt så det borde ju gå att få det gräsigare iallafall.
 
Förutsättningarna för gräsmattan ser inte ut att vara de bästa, så du behöver nog göra en lite större insats för att få till gräsmattan. Det är troligt att ph-värdet är lågt som du säger då du har blåbärsris i gräsmattan. Troligen har det aldrig lagts på matjord heller i samband med att tomten planerades.

olleberg.nu finns massor med bra tips och inspiration.

Jag skulle göra följande:

Alternativ 1:

Nu i höst, augusti-september:
1. Gå loss med krattan och städa upp gräsmattan.
2. Vatta ut järnsulfat för att få bukt på mossan.
3. Gödsla.
4. Kalka.
5. Toppdressa 0.5 cm och efterså med ett gräsfrö som lämpar sig för stugtomter, t.ex Weibulls Fritidshus.

De kommande åren bör du gödsla 2 gånger, kalka, toppdressa samt efterså.

Om ca 4-5 år kommer du nog undan med att bara gödsla 1-2 gånger och kalka vid behov. Om du låter gräsklipper ligga kvar kan det räcka med en gödsling.

Alternativ 2:

Jämna ut cirka 5 matjord över hela tomten och så nytt gräsfrö. Gödsla sedan 1 gång per säsong och kalka vid behov.

I övrigt, klipp inte gräset kortare än 5 cm.
Lycka till! Ladda gärna upp en bild på resultatet.
 
Redigerat:
K
Min gräsmatta så ut så 3 år sedan, på med stroller kombi plus, efter några veckor ut med ett tunt lager planteringsjord. Strö ut gräsfrön, har själv kört med både julas och något märke coop haft inne. Hade redan en kanongräsmatta samma året, nästa år såg den ut enl bild och ser ut så än idag. Gödslar med billigaste möjliga gräsmattegödsel jag hittar en gång per säsong. 13976_829445260429116_7491023213677902488_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
Alt 2. hade jag kört på, du behöver mer matjord när rötter från träd är i dagen så där. Sen är ju inte barrträd nån höjdare att ha i trädgården så har du möjlighet att rensa lite bland dom så blir det ju bättre.
 
C
Samtidigt är det väl lite utopi att tro att mattan kommer att hålla sig fin någon längre tid med enbart två klippningar om året :x
 
Får så ett långsamväxande typ Weibulls Norr/Park eller Fritidshus.
 
Tack för bra tips, samt hopp om gräset :)


Gräsmattan har varit fin förr i tiden, men då fanns det bättre möjligheter att sköta om den. Men kalk + stroller kombi + lite matjord + långsamtväxande gräs låter som ett bra sätt att komma framåt. Jag är ju helt nöjd med halvdan gräsmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.