Har fått möjlighet att köpa en liten fäbodstuga med tillhörande stall och ladugård i Dalarna. Stället har stått oanvänt sedan 90-talet någon gång och invändigt i stugan behöver det fräschas upp en del. Jag undrar lite vad man mer kan tänkas behöva göra på stugan och uthusen? Syllen ligger delvis nere i backen, men har gjort så under flera decennier, så det känns inte akut, men vore ju bra att åtgärda den så småningom. Spisen har ju sett bättre dagar och måste kanske knackas ner? Alternativt sätta in en kassett.

Jag skulle gärna vilja kunna vara där nån helg då och då på vintern också, men då krävs det lite jobb med isolering antar jag. Det saknas avlopp och vatten hämtas ur en brunn. Det hade varit grymt att kunna ordna ett loft, men under taket så var det enbart "slanor" av gran och spånskivor så det känns ju inte som nåt vidare att spika fast innertak och isolering i.. (se bild)

Blev lite oroad av innertaket i rummet (se bild) ser nästan ut som fukt?? (missade det när jag var där, men fick se det på bilderna). Stugan verkade annars genuin, det är ju trots allt en timmerstomme som stått sedan förra sekelskiftet.
 
  • Skärmavbild 2013-06-09 kl. 11.29.41.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2013-06-09 kl. 11.30.31.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2013-06-09 kl. 11.30.40.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2013-06-09 kl. 17.05.36.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innertak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sån rar fäbod! så läcker spis och originalskåp! Har inte detta varit med i ngn tidning? Taket har gamla fuktfläckar med det ser ut att vara ny takplåt på taket så då är det problemet ur världen. Det ser ut att vara limfärg i innertaket, då är det bara att tvätta ner så försvinner fläckarna. Måla med limfärg igen eller matt linoljefärg. Ryggåstaket ser fint ut, kan du inte göra ett sommarsovrum däruppe så behöver du inte krångla med isolering?
Spisen skall absolut inte knackas ned! Putsa om och måla, den ser ju välbevarad ut! Sätt ev in en kassett men ändra inte originalformen!
 
Redigerat:
Ok! :) Här är två bilder till. Jag vill gärna bevara så mycket som möjligt, men fräscha upp allt såklart. Jag undrar, det var ett stort avstånd bakom spisen (som synes på bilden) fast ändå igenfyllt. Kan man ta bort det? Eller vad har det för funktion? Det skulle frigöra lite utrymme. Skärmavbild 2013-06-09 kl. 18.14.40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-06-09 kl. 18.14.56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En luffarbänk, den har andra namn också. Hylla att ha saker på tork, vi har en sådan i sommarstugan, där sov min morfar när han var ung, varmt och skönt på vintern. Spar den! Det är möjligt att du gör skorstenen instabil om du river den, men låt en murare titta på den hela spis/muren ser kanonfin ut. :)
 
Ser väldigt trevligt och genuint ut. Skulle råda dig att vara väldigt försiktig i uppfräschningen för att bevara nuvarande känsla. Nog svårt att vinterbona utan att kraftigt ändra karaktären på boden. Invändigt skulle jag först och främst bara skura allt ordentligt och städa ur. Drag kan tätas med lindrev. Väggarna ser ut att vara pappspända. Det kan du med fördel göra på nytt och tex måla och stänkmåla

En kamininsats skulle se trist ut tycker jag. Peta dit en vedspis istället. Den kan stå på nuvarande häll med ett rökrör upp i kåpan.

Skulle gärna se fler utvändiga bilder. Ett par av bilderna kommer inte upp...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.