Hej,

Jag har ett problem med taket: takpanna vid nocken hade lossnat och när jag klättrade upp för att fixa detta märkte jag att det saknar saker:
- trekantslist
- tackpapp på den ställe som jag kollade...jätte märkligt.
Efter det kollade jag på vinden och ser att råsponten är mörk. Inte blött, men mörkare (ganska rejäl yta...2 meter bred).

Jag vill göra följande:
- ta bort (del) takpannor för att kolla hur mycket papp som saknas.
- ta bort läkt och montera trekantslist
- lägga ner underlagsduk: https://mataki.se/underlagstackning...nderlagstak-diffoppet-halotex-rs10--20x1-50-m. Då kan fukt som finns i virket torka ut innan det blir värre.
- montera läkt och pannor igen

OBS: Idén är att fixa bara delen av taket som har ett problem. Anledningen är att vi vill bygga ut/om i slutet av nästa år och då kommer vi byta tak ändå.

Jag letar efter lite rådgivning/bekräftelse om det kommer att funka.

Tack för hjälpen//Peter
 
Om det inte läcker nu, och du ska byta nästa år, varför dubbelarbete?
Låt det vara som det är, men med tätare kontroller..
 
  • Gilla
Pjmh och 2 till
  • Laddar…
Helst slipper jag jobbet helt, men det känns som en risk. Det kan väl bli värre under vintern och då blir jobbet kanske större och dyrrare.

Så länge man inte behöver byta råspont är det ok för min del, men vet inte hur fuktigt råspånt få vara innan man bestämmer att man ska byta.

Frågan blir då; när räcker det inte längre med byta takpapp/duk och pannor.

Så, ja...om jag kan strunta i jobbet utan att problem blir större...bra. Men om jag kan göra lite jobb nu och undvika massor extra kostnader sen...också bra.
 
B
Fast hur länge har nuvarande konstruktion funnits? Om den är 10år gammal och det inte hänt mer på dessa år, så borde det inte hända så mycket på 1år till, även om den inte är helt ok.

Är ju ett rätt omfattande jobb att plocka ner pannor, läkt, lägga papp, fixa med trekantslister, läkt igen, lägga tillbaka pannor och plåtarbeten.
 
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
Ok, kanske inte så mycket brådska. Fast några saker som jag vil nämna innan jag avslutar tråden:
- de finns gammal vattenskada i kattvinden. Torkat ut...men man ser isolering på några ställen eftersom ytterste skivan har böjd sig (se bifogat bild). Så det var rejält. Förre ägaren vet ingenting om någonting när vi frågar.
- förre ägaren har rensat och målat om taket ett år tillbaka. Pannorna är sliten, men dem borde hålla sig ett år till.
- vi har vind som visar microbiell påväxt och missfärgningar (ser bifogat bild). Virket är inte mjukt...bara mörkt.
- jag kommer hålla extra koll på vinden för att ser hur det utveckla sig...men något behövs göra så käns det.

Några sista frågor. Enligt allt information som jag gav er,
Skadad kattvind med synlig isolering och vittring på träplankor markerat med röd ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med böjd yttre skiva och synlig isolering, tecken på tidigare vattenskada i en vindsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.