Hej!
Vi har ingen bil i garaget men jag kör in gräsklipparen och grabben ställer in moppen där bl.a. Garaget har betonggolv och gården har... ja typ grus. Den förra ägaren har lagt något slags singel eller makadam som ramp upp till garagegolvet. Det har sjunkit ca: 5 cm så nu är det en liten kant där.
Vad gör jag åt det? Fyller upp med nytt grus? Lägger en stor plåt? Asfaltera? Gjuta betong? Hjälp mig med idéer!
 
  • uploadfromtaptalk1344536582231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såg ut att vara lite av naturtomtstyp, jag har något liknande ;)

Om det inte är någon större höjdskillnad du talar om skulle jag bara kratta undan gruset som är där nu, fylla på med stenmjöl/kross typ 0-4 alt. 0-8 och sedan kratta tillbaka lite grus på detta.

Ett annat alternativ är väl att göra om hela infarten med urgrävning markduk, bärlager och nytt grus. Men då talar vi både om större pengar och ganska mycket jobb. http://www.bdx.se/bdx/web/web.nsf/0/9E93A5470DAEA5D6C125763A003DC10A/$FILE/Garageinfart.pdf
 
V
Jag har samma dilemma!
ImageUploadedByByggahus.se1344554187.820573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar på att gjuta en ramp, någon som har erfarenhet eller tips så mottages dessa tacksamt!
 
Se till att det finns plats med 5-10 cm grus, en markduk och lägg dit 0-16 bergkross. Hoppa på det, gå på det, kör på det så blir det lika hårt som min infart. Inte betong men tillräckligt hårt.

Protte
 
När du har slagport och inget tak eller carport som skyddar så är det inte dumt att ha en liten kant på några centimeter.
På vintern så går det fort att det packar snö när man går eller kör in ut ur garaget. Om du inte är väldigt duktig på att skotta snön innan, så till slut så börjar det ta i under dörren. Jag har själv detta problemet, det blir inte bättre av att jag haft en läckande hängränna just ovanför som bygger omvända istappar på marken vid lite mildare väder.
VillaAnna däremot som har en takskutsport har inga problem att ha en ramp eller liknande.
 
V
Om man ska göra en ramp av kross o grus så kanske det skulle se bra ut med någon slags kantsten som håller rampen på plats?
 
Varför inte lägga några rader betongplattor framför?
 
Jag gjorde till ett tidigare garage 2st lösa ramper i plywood...en bit under och en att köra på....klossar i mellan så man får rätt lutning.....enkelt och lätt :)
 
VillaAnna skrev:
Om man ska göra en ramp av kross o grus så kanske det skulle se bra ut med någon slags kantsten som håller rampen på plats?

Det får väl vara ramp även åt sidorna så håller den sig själv på plats.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.