Hej!

Jag är nybliven husägare i Haninge söder om Sthlm sedan okt. Helskoj men massor att göra som ex indragning av kommunalt vatten och avlopp till sommarn.. pust! Huset har ett uterum med en murad vägg mellan bastu och huvudbyggnad. Där finns en öppen spis som tyvärr ej håller tätt och den måste bara fixas till sommarn. Vem kan hjälpa mig med detta, sotare, murare, vad kan det kosta? Tacksam för tips!

Mvh Peter
 
Hej Peter!
Kolla i gula sidorna under skorstenreparatörer där finns en hel uppsjö. Några är bra många är dåliga. Priset på en tätning är ca: 700-1000:- /meter.
Mvh Thomas karlsson i haninge oxå ;D
 
Hoppas Du visste att skorsten var otöt innan Du köpte kåken ... vi gjorde missen och provtryckte inte vår innan köp annars hade vi nog kunnat få ner kosten med en femtiotusen ( vilket är vad fyra pipor skulle kosta oss att dra).
Lyckligtvis så var läckan mkt lokal och gick att laga m h a murare trots att alla förespråkade dragning ..... så såg Du vart det läckte kan det löna sig att göra lokal lagning. Läckte den som ett såll ja då är det en annen femma det.
Lagning tvåtusen, ombesiktning sotare 1000, det kallar jag sparade pengur :D

Hälsar Ingrid
 
Jag tog hjälp av Rockströms för att fixa detta (södra stockholm) och det blev väldigt bra.

Dels höll dom snyggt och rent kring sig under själva ingreppet, dels fick jag mycket bra tips kring ventilation etc (renovering pågår).

Jag vet också att själva tätningen blev bra eftersom jag nu rivit skorstenen och kollat....:) Bilder finns nånstans på forumet - sök på "Hur lång tid tar det att riva en skorsten?"
 
Ja upp igen.

Nån som kan tipsa om en vettig sotare i norra stockholm? (Danderyd, Täby ) . Provtryckning och lite rådgivning står på agendan
 
Hemmakatten
Vi anlitade (på rekommendation från annan person) skorstensfejarmästare Kenneth Siggelin i Danderyds sotningsdistrikt för våra nya spisar o skorstenar fastän vi inte bor i Danderyd. Han var mkt trevlig o kunnig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.