I en hall på ovanvåningen ska jag lägga click-golv. Lätt och bekvämt, tänkte jag. Men golvet är inte plant, särskilt på ett ställe känns en tydlig "ås".

Jag tänkte att det kanske var en bjälke där, men efter håltagning i angränsande rum tror jag att bjälkarna går i andra riktningen. På dem ligger råspont och sen masonit. Vad kan ojämnheten bero på? Det gnisslar en del också. 60-talsradhus.

Nå, över till lösningen. Jag har inte plats att lägga någonting mer på undergolvet innan click-golvet.

Så, jag tänker mig att såga upp golvet, en bit från väggarna (för att komma åt), plocka bort råsponten, sätta nytt undergolv (golvspån?).

Men hur gör jag egentligen i skarvarna mellan nytt och gammalt? Jag tänker att man får skruva dit någonting lämpligt "hängande" under sponten som det nya golvet, som måste vara exakt lika tjock, vilar på...


Hur gör man egentligen?
 
Jag har försökt läsa på.

I och med att man tydligen skruvlimmar stabila golvspånskivor i bjälkarna och i varandra blir det nya golvet stadigt i sig självt, kopplingen till nuvarande undergolv blir bara en fråga om att matcha höjden (och förebygga gnid & gnissel).

Kanske, om råsponten är 22 mm som jag tror, kan jag ta bort masonit från det undergolv (råspont) som blir kvar och lägga ny masonit (spika och el. limma?) på alltihop så blir höjden lika och ytan enhetlig...

Alternativt behöver jag inte byta undergolvet, kan det räcka att jämna till det? Jag antar att jag ändå får dra ur spik och sätta skruv för att minska gnisslet, men sammantaget börjar det kännas som en mer lagom ansträngning ändå...

Om det inte vore för att jag också ville passa på att komma åt taket på våningen under för viss installation!

:wow:
 
Nå, lite svårt för en utomstående att avgöra kanske, men.

Jag tänker nu att en lite softare lösning är att ta bort all masonit (jobbigt intill vägg?) och slipa ned råsponten med bandslip där det behövs. Eventuellt skruva lite i spontbräderna. Sen lumppapp och clickgolv - dvs strunta i masonit...

Installation av belysning i taket under kan nog fixas med enstaka hålsågade hål i råsponten.
 
Nu har jag tagit bort mattan och studerat masonitytan mer ingående. Med magnet har jag lokaliserat underliggande spikar i råsponten. Av mina undersökningar att döma ligger reglarna med cc 50 cm, känns lite udda.

Planen är oförändrad, men det känns lite ovisst hur bra det här blir.
 
Det räcker kanske med att ta bort masoniten på båda sidor om åsen ,kanske 30cm ,sen spackla jämt ,betongspackel är utmärkt även till trägolv ,mem primer behövs.
 
Hm, jag kollar just nu på spackel. Det är tyvärr inte bara en ås, det behöver jämnas till annars också tror jag. Är betongspackel = flytspackel? Hur tunt kan man ha? Hur blir det om det spricker?
 
Tänkte på ett vanligt spackel som man arbetar med för hand.Golvläggare har väldigt bra produkter,tex för fallbyggnad,hör med någon.Tror flytspackel fungerar det ochså,men är lite novis.OM det blir någon liten spricka gör nog inget ,det blir ju foam,lumppapp,el dyl samt ett golv ovanpå.
 
  • Gilla
dvno
  • Laddar…
Mmm, jag fattar. Intressant. I första hand vill jag jobba med att sätta fast (skruva ner) råsponten och slipa den strategiskt, men det kan nog bli läge att spackla också, gärna då med något mer pasta-aktigt som du också är inne på.
 
Masoniten borta, börjat skruva!
 
Skruvat (ca 350 golvskruv 3,9x57) och spikarna är nedslagna. Slipat lite, bandslip m. korn 40. Dammsugarpåsen dammar igen fort trots Grovis påkopplad som tar det värsta.
 
Så gick det:

Jag lyckades inte slipa ner ojämnheterna helt. Jag spacklade med ej självutjämnande spackel, först blandade jag dåligt och det var inte så bra. Andra gången gick det bättre. Det var sammantaget alldeles för besvärligt. Jag fick slipa igen, men besvärande ojämnheter blev kvar.

Det var tyvärr svårt att riktigt förstå sig på ojämnheterna, det var inte tydliga isolerade öar och åsar utan mer komplext.

Jag gjorde ändå en uppskattning om kvarstående ojämnhet och korrigerade med +-1 lager lumppapp, så det låg ett lager där jag uppfattade höjderna, två lager för det mesta och tre lager i någon svacka.

Det blev bra!
 
darkg skrev:
Så gick det:

Jag lyckades inte slipa ner ojämnheterna helt. Jag spacklade med ej självutjämnande spackel, först blandade jag dåligt och det var inte så bra. Andra gången gick det bättre. Det var sammantaget alldeles för besvärligt. Jag fick slipa igen, men besvärande ojämnheter blev kvar.

Det var tyvärr svårt att riktigt förstå sig på ojämnheterna, det var inte tydliga isolerade öar och åsar utan mer komplext.

Jag gjorde ändå en uppskattning om kvarstående ojämnhet och korrigerade med +-1 lager lumppapp, så det låg ett lager där jag uppfattade höjderna, två lager för det mesta och tre lager i någon svacka.

Det blev bra!
Gammal tråd men jag provar..

Kom du ihåg ungefär hur mycket det skekade för dej mellan dalarna och topparna på dina ojämnheter då du lade golvet?
Jag har själv ca 1 cm på 2 meter. Känns som det är för mycket?
 
+- 2mm per 2 meter är acceptabla skillnader för ett lamellgolv/icke självbärande massivt trägolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.