håller på med en badrumsrenovering i ett 50-talshus, har rivit ner de gammla kaklet. Väggar har blivit väldigt ojämna och måste fixas till, två av väggarna i badrumet är ytterväggar so består av lättbetong. Funderar på att regla upp med plåtregel och klä med våtrumsskivor, vad tror ni om den lösningen?, eller kan jag lika gärna ta träregel?
 
är det markplan eller källare?
Är det lättbetång hade jag nog putsat väggarna och kaklat direkt mot...men det beror ju lite på vad väggarna
består av utåt sett?
//
M
 
det är i markplan, tegelfasad, putsa är inte min starka sida, det är därför jag vill hitta en annan lösning.
 
Skippa reglarna och limma skivorna direkt på väggen.
 
RobZombie skrev:
Skippa reglarna och limma skivorna direkt på väggen.
Det lär ju inte bli särskilt jämnt? Eller?
 
T
motives skrev:
Det lär ju inte bli särskilt jämnt? Eller?
Jo, jämnare kan du inte få det. Limma dit skivorna med kakelfix som du drar på med en 8 mm kam. Alltså dra på fix på väggen och sedan banka dit skivan. Dagen efter kommer det att vara hårt som en betongvägg.
 
Förutsatt att ojämnheterna inte är större än 8mm? :D
 
T
motives skrev:
Förutsatt att ojämnheterna inte är större än 8mm? :D
Ojämnheterna fyller du ju ut med fix:p
 
mina källarväggar felade mellan 1-3cm....inte alltid i hörn utan ibland mitt på väggarna....blev ett rejält
putsande innan det gick att sätta 30x60 plattor:)....jag använde Webers vägglagning snabb grov..drog
av med rätskiva...
/
M
 
Jag köpte Dukkaboard 250x60m och limmade med "lätt" kakelfix. Det är drygt 20mm glapp här och var med det går bra!
Jag har sen dragit i 8 8mm spik-pluggar med skiv-bricka i varje skiva för att det säkert ska sitta.
Dukka är lite styvare än t.ex. LIP eller Jackon fick jag information om och därför lämpar sig bättre att limma på ojämn vägg.

//Anders
 
J
Beroende på hur pass mycket ryggar eller hur ur lod väggen är, hade jag antingen putsat väggen eller reglat väggen med 28x70 och pallat ut där det behövts och därefter satt skivor. Är väggen någorlunda bra, går det ju att spackla ut väggen med fix eller liknande och ev. stocka ut väggen med tex. en rätstock. Eller varför inte limma nya skivor direkt på väggen, klickar baksidan med en massa punkter och lodar in skivan/skivorna, detta sitter sedan bra och kan dessutom ta relativt ojämna ytor. Det finns många sätt att gå tillväga. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.