Hej!

Jag är inte säker på hur man utför på bäst sätt. Jag tar gärna emot olika förslag och tips! Jag ska skaffa en diskmaskin. Två kvarstående problem är att man måste bara såga halv botten av stomme under diskbänken. Det andra problem; dom är fastlimmat, dvs att det är fuskbyggt, tyvärr. (Det gjorde jag inte) Så vill jag inte riva ner hela diskbänken och bygga om. Det blir bara överarbetet.
Jag tog en bild som du/ni skulle förstå bättre och få bättre begrepp om vad jag är ute efter.

Bilden står på:


A blå
Detta ska sågas bort, för att kunna diskmaskinen får sätta in i.(till högre om blå linjen ska stå kvar och sätta ev. in ett par ben och till väster om blå linjen tas bort.)
Det är rätt tight plats att få såga där främre delen och längs om man använder sticksåg eller så.
b röda
Dom två är säkert att det finns möbelskruv mellan väggen och botten av stommen.
c gröna
Två gröna ringa där mellan trälisten och diskbänken är fastlimmat.
d neo-orange
En skurva i trälistan. (sexkant-nyckel) (enda en skruva i längs lista, typ 100 cm)
e rosa
Tänkt att borra ev. hål 1dm för att stoppa in i sladdar och rör till avloppet o el-kontakten. (Annars sladdar och el går under stommen mellan detta skåp och diskskåpet.) Tips? något som skydd mot vassa kant?
 
  • kökskåp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag fattar allt rätt så har du tänkt att montera in en diskmaskin i ett hörnskåp.

Jag skulle nog ta och kontrollmäta allt en gång till så att du i slutändan kan öppna diskmaskinsluckan. Så att den inte hakar i några handtag på närliggande lucka/lådor eller annat.

I ocm med att du sågar bort botten på skåpet så sågar du även av fästena för benen som skåpet står på. Därför måste du lösa detta på något sätt.

En diskmaskin är vanligtvis 595-598 mm bred så öppningen bör vara ganska precis 600mm.

En Fein Multimaster eller en Bosch GOP skulle lösa några av dina problem.
 
Ja, det är hörnskåpet, men jag ska byta dom till plattare handtagen överallt skåp o lådor, (dessutom är de snyggare), då går det att öppna diskmaskinsluckan ;) Jag gjorde noggranna mätt där o där. Det blir ca 5-8 mm avstånd mellan luckan och platta handtaget! Great! Jag provade med en platt skiva som en "lucka" att kolla om det går att öppna och den inte hakar i och det blev perfekt. Luckan är 600 mm beredd själv.
Där hörnskåp (längs till höger om bilden) är rätt small... Det är typ "ett onödigt skåp"
Ev. Värst är att där till väster om väggen av stommen måste såga bort också.

Ja, det är 595 mm beredd (inre).

Ja ok, hur får man såga det rakt och snyggt? Nåt som metallskena eller tjock o lång måttlinje samt kläm?


Flen Multimaster? http://www.fein.se/Content.aspx?PageID=231477&PageTypeID=3
Bosch Multimaskin http://www.toolab.se/?category_id=157&item_id=0603100001 (mkt billigare)
 
Jag tänkte... Det är bättre om jag sågar hela skivans kanter i botten, (se b på bilden där möbelskruv finns som ska sågas) så kan man sätta den tillbaka i när jag skulle flytta härifrån. Stomme som måste riva ner bänken o så, vilket jag inte vill göra det.

Vad sägs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.