Hej!

Jag ska snart flytta in i en ljuvlig sekelskiftslägenhet, eller möjligen litet äldre. Golvet är i gott skick, utöver en hörna där det stått någon form av vattenanläggning (tidigare läkarmottagning i denna fastighet).

Nu undrar jag vad man kan göra åt denna skada? Har ni några tips? Måste man slipa om hela golvet? Kan man lacka bitvis? Jag tänkte att jag vill fixa litet och om det inte reder sig så täcker jag det värsta med matta och möbler.

Jag förstår att det är svårt att få golvet att se nytt ut, men vill försöka att minska skillnaderna mellan det fula och det fina. Väggarna ska såklart fixas också.

3 bilder: 2 på skadorna, 1 på resterande golv.

IMG_20130320_124118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130320_124107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130320_124111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjusigt! Lacka bitvis är inget vidare. Hyr en golvslip/golvslipare istället och slipa och behandla hela golvet. Kostar inte många kronor, varken att göra det själv eller leja bort.
 
Hej Pära!

Tack för tipset! Rummet är nästan 50 kvm och jag är rädd att jag ska förstöra något under slipningen så jag kommer nog hyra in hjälp.

Tror du att man kan fixa golvet så att det blir som nytt eller kommer det fortfarande bli skavanker? Oavsett så jag är glad.

Tack på förhand!
 
Svårt att se på bilderna hur djupa skadorna är. Men golvläggare brukar vara duktiga på att laga trasigheter. Innan du bestämmer dig för att slipa hela rummet borde du kolla hur tjockt ytskiktet är, så att det tål en omslipning.

Min gissning är att det kommer att bli riktigt fint efter slipning, men "som nytt" blir det inte. Glipor som beror på krympning får man nog leva med. Men om du frågar mig så är det bara charmigt.

I Stockholm får man betala 100-200 kronor per kvm (efter ROT) för golvslipning och lackning/oljning/hårdvaxoljning. Vet inte vad det är för priser nere hos dig. Men 50 kvm borde inte gå på mer än 10 000:- - vilket ju är småpengar jämfört med köpeskillingen för bostaden.
 
Tack för så detaljerad hjälp. Mycket uppskattat!
...och jag håller med dig ang golvet, det är bara charmigt.

Ha det!
 
Riktigt snyggt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.