Hallå alla hjältar!

Ska till och fixa dotterns rum. Fräsa för elen känns inte lika hemskt, har knackat fram gamla ledningar som var blockade från gjutning av plattan. Att kratsa ut bruk och puts gick fort.

Elementet ger mig huvudbry. Västra fäster har släppt helt, så det måste till en lagning där. Men vad och hur?
Plocka element är utan större bekymmer just nu, systemet ät tömt. Till fixet då, bör jag borra ut med hålborr på bägge fästhålen, in med bruk för att därefter borra in nya fästelement. Ska jag fundera på någon spridarplatta? Känner mig vilsen här helt ärligt.
 
  • Ett tomt rum med öppet fönster, element, oavslutade väggar och en svart slang på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med oslipade väggar, radiator, fönster och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en kakelplatta och list, kanske i ett hörn, med synlig smuts och nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Bort med elementet, gör rent hålet noga, i med ankarmassa sätt i en gängstång. Låt härda och skruva fast fästet. Ev kan du borra lite djupare samtidigt.

Ps. Bra denna tråd skapades det påminner mig om att jag ska göra samma sak med ett element i tegelvägg.
 
  • Gilla
Denan353
  • Laddar…
Fick använda långa hålborren för att få ut den ena expandern. Blev bra hål också, runt är bra, mindre risk för sprickbildning👍
 
  • Rör, smuts, verktyg på golvet, radiatorkopplingar i bakgrunden, reparation eller underhållsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vit vägg med röd markering och några mindre skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två använda bultar på smutsigt golv med mejselskaft. Slitage. Bygg- eller reparationsarbete antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Fixade mitt element idag.
Vägg med skador, spackel, exponerad betong och metallstänger, behöver reparation eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var bara att dra ur expandern.

Skadad vit vägg med flagnande målning och en exponerad, fastsatt metallföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde m10 gängstång, perforhylsa, ankarmassa,
Gjorde rent hålet med borste och luft.
fyllde 3/4 av hålet sedan i med perforhylsan fyllde resterande samt i med gängstången,
körde maskeringstejp som "gjutform"....
 
  • Gilla
Denan353
  • Laddar…
Maskeringstejp som gjutform, locka med den då eller?
 
Ja precis så inte ankarmassan rinner ur hålet
 
  • Gilla
Denan353
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.