Hej

Några tips på vad man kan göra för att åtgärda en altan som ser ut så här efter några år?
 
  • Altan med slitna träplankor och mossa, i behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv på en altan med synliga tecken på väderpåverkan och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv på altan med märken och mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa av den och olja in den så blir den som ny igen!
 
Börja med att först tvätta den med Yes, så ser du om du behöver slipa den eller inte. Därefter kan du olja den när den torkat.
 
em72 em72 skrev:
Börja med att först tvätta den med Yes, så ser du om du behöver slipa den eller inte. Därefter kan du olja den när den torkat.
ja, eller börja med ättika, sen Yes efter ngra dgr.
 
A abbe_ skrev:
ja, eller börja med ättika, sen Yes efter ngra dgr.
Det låter som en bra idé med ättika först. Jag har aldrig testat ättika på altanen men ättika funkar bra till mycket, så det är nog bra att börja med det innan Yes. Visserligen kommer det att lukta en del men det lär försvinna på ett par dagar.
 
em72 em72 skrev:
Börja med att först tvätta den med Yes, så ser du om du behöver slipa den eller inte. Därefter kan du olja den när den torkat.
Tack för tipset. Ska yes spädas ut i vatten eller köras på direkt?
 
Jag brukar spä ut det, ca 1-1.5 dl Yes till en hink med varmt vatten. Sedan skurborste på skaft att skrubba med. Första året använde jag Trallrent eller Tralltvätt (kommer inte ihåg exakt namn) från Alcro, men därefter har jag använt Yes och tycker det funkar lika bra eller t.o.m. bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.