Tjena!

Jag kom över en fin liten bandsåg igår för några få hundralappar som jag tänkte få lite skick på. Det är en Luna Woody RBS-300 som i nuläget saknar sågblad och behöver få nytt gummi på drivhjulen.

Blad hittade jag snabbt på Swedendro men jag är osäker på hur jag hittar rätt gummi till drivhjulen? Hur mäter jag ut dessa på bästa sätt?

Jag har också sett att det finns en adapter för att sätta på en slipskiva med litet bord på motorn men hittar inget när jag söker. Någon som har tips på var jag kan leta?

Något mer jag borde tänka på?
 
  • Grön Luna Woody RBS-300 bandsåg utan sågblad på en arbetsbänk i verkstad, omgiven av olika verktyg och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Luna Woody RBS-300 bandsåg utan sågblad, med synliga drivhjul och strömbrytare i en grön maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en Luna Woody RBS-300 bandsåg där en person pekar på sågbladets drivhjul som saknar gummibeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av bruksanvisning på en Luna Woody RBS-300 bandsåg, som visar justering av bladspänning med textinstruktioner och en illustration av förfarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Woody4444
  • Laddar…
Här ser man modellnamnet. Fick också med ett nytt gummibelägg, men hittar inga i liknande storlek när jag söker runt. Måtten är 2mm tjock, 9mm bred och ca 390mm i omkrets. Mailade Luna och frågade om de hade ev reservdelar 🙏
 
  • Industrimiljöbild visar nära utsikt över Luna RBS 300 med modellnummer BS10R och serienummer 009870. Tillverkningsår 1994. Märkning bredvid orange knappsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en plastpåse med texten "Gummibelägg" som innehåller ett svart gummiband framför en verkstadsmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A afSchinken skrev:
Tjena!

Jag kom över en fin liten bandsåg igår för några få hundralappar som jag tänkte få lite skick på. Det är en Luna Woody RBS-300 som i nuläget saknar sågblad och behöver få nytt gummi på drivhjulen.

Blad hittade jag snabbt på Swedendro men jag är osäker på hur jag hittar rätt gummi till drivhjulen? Hur mäter jag ut dessa på bästa sätt?

Jag har också sett att det finns en adapter för att sätta på en slipskiva med litet bord på motorn men hittar inget när jag söker. Någon som har tips på var jag kan leta?

Något mer jag borde tänka på?
Jag behöver också gummiband och även en adapter.....hittar inget precis som du eller det finns på Amazon, men inte tillgänglig för tillfället står det...
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kan det vara sånna här?
[länk]

Jag har deras blåa på min inca bandsåg och är helnöjd, är ni osäkra så testa kontakta dom för vägledning.
Precis vad jag sökte....👍...tack så jättemycket.....🖐✌
 
Beställda....👍...tack än en gång....✌
 
Snyggt, jag hittade bara i USA. Monterade och klara tillsammans med nytt sågblad från KAPAB
 
  • Två röda uretan-band sågblad från KAPAB på en mörk yta, en i plastförpackning från USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta och röda plastkomponenter med lager, monterade och klara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får jag fråga vad du betalade för hela paketet. Själv betalade jag 355 kr med frakt för 3 remmar....
 
W Woody4444 skrev:
Får jag fråga vad du betalade för hela paketet. Själv betalade jag 355 kr med frakt för 3 remmar....
Ganska lika, 405 kr ink frakt. Tog typ 3 veckor att få hem
 
A afSchinken skrev:
Ganska lika, 405 kr ink frakt. Tog typ 3 veckor att få hem
Du fick med nya hjul också monterade och klara det var mycket bättre pris, men mina hjul är ok...tror jag....😄👍
 
A afSchinken skrev:
Snyggt, jag hittade bara i USA. Monterade och klara tillsammans med nytt sågblad från KAPAB
Kan du ge mig den tråden....(adress)
 
A afSchinken skrev:
Ah Sorry om jag var otydlig. Det var inte några nya hjul, bara gummit. Här är adressen
Urethane Band Saw Tires 6" Inch

[länk]
Det var på Amazon jag kollade först, men de var slut där..ok...de var inte med hjulen till också...vilken tur för jag tänkte att jag gjorde en jävligt dålig affär då jämfört med dig, men istället var ditt tips bättre än Amazon så tack....😁
 
W Woody4444 skrev:
Det var på Amazon jag kollade först, men de var slut där..ok...de var inte med hjulen till också...vilken tur för jag tänkte att jag gjorde en jävligt dålig affär då jämfört med dig, men istället var ditt tips bättre än Amazon så tack....😁
Blandade ihop dig med han som tipsade om banden.....😏...nu har gummi band allafall....😄😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.