Tja
Hur gör jag för att räta ut axlarna på min Segic pelarborr?
Den ser ut att nån gång ha trillat mot nåt så axlarna har blivit en aning krökta, det gör att man inte kan hissa ner borren. Hur får man axlarna raka igen?
TR Krökt axel på en Segic pelarborr med bakgrund av träd och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krökt axel på en Segic pelarborr med rostiga delar framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Det där ser ut som ett kul projekt att rikta.
Järn är inte så hårt, så jag föreslår att du riktar med en kopparslägga.
Antar att den böjda stången ska åka upp och ner i fästet, så börja med och smörja så den kan röra sig.
Man kan använda ett långt rör, men det ser opraktiskt ut i detta fall.
Slå lite till att börja med och se vad som händer, var hela tiden vaksam på förändringarna som sker, och tålamod är viktigt här.
Vartefter den glider nedåt är det viktigt att den inte blir överbockad, iaf inte utan att du märker det.
Tålamod, och försiktighet, det går inte sönder något om du slår för löst, så börja löst.

Är det så att stången går att lossa uppåt, eller är det kört, annars kan du grovrikta den mot ett stabilt bord med koppar och/eller gummiklubba.

Lycka till.
/W
 
Aha tack det låter som en klok idé
Sen börjar remmen bli lite sliten, går det att behandla den med nån sprej så den greppar bättre å inte brister
Vore kul att få igång den, är en riktigt rejäl maskin med kraftig motor som kan borra stora å långa hål.
 
Jag skulle inte slå med kopparslägga. Dels kan du spräcka maskinstommen och dels blir det märken så du blir utan glid i axeln.

Det där borde ju gå att ta loss så man kan rikta i hydraulpress med mellanlägg av trä.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Problemet är att jag inte tror att det går att ta isär den eller få ut axeln ur lagren
 
Jag tycker den ser demonterbar ut. Kåpan runt kugghjulet är fastskruvad i stommen. Tar du loss den och tar loss kragen nedtill borde du kunna dra ut både axel och kugghjul uppåt....tror jag
 
Ahaa men hur får jag bort axeln från chuck-hållaren?
 
Jag vet inte. Kan du posta bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.