Hepp!

Dags att slutföra ovanvåningen i huset och turen har nu kommit till golvet. Golvet består av en finsats lagd på gjutet valv. Tyvärr måste hantverkarna varit helt knarkade när de lade finsatsen för den är rätt ojämn och dessutom har det gått bom i den på stora ytor. Två av rummen är redan fixade, i de gjorde jag nödlösningar för att få ett golv jämnt nog att kunna lägga standard trestavs-parkett. Inget av rummen blev bra. Tänkte därför jämna av golvet en gång för alla nu.

Hur ska jag då göra? Jag vet då inte... Finsatsens tjocklek varierar mellan 20-45mm. Total golvyta är 30m^3 varav det säkert gått bom i 6-7m^3 ;( På vissa ställen är det rena fågelholken, på andra ställen är det bara så att finsatsen vibrerar om man knackar med en brädbit. Jag vill till det yttersta undvika att bygga ytterligare på höjden så flytspackling ovanpå finsatsen går bort.

Ojämnheterna är berg och dalar över avstånd på typ 1-2 meter. Det kan lätt dippa 5mm i en dal på 1m om man lägger ut en rätbräda. Inget man lägger parkett på mao.

Hade en golvkille hemma som tittade på det och blev lite villrådig. Att riva upp all finsats, något jag är beredd att göra, och flytspackla härligheten lär landa på ~15-20kkr pga tjockleken. Det är mer pengar än jag är beredd att lägga på parketten! Det jag funderar på är att knacka upp finsatsen där den släppt som mest och sedan lägga igen det med ny finsats. De värsta ojämnheterna tänkte jag sedan ta med saneringsfräs. Dock är det lite tveksamt exakt hur bra slutresultatet blir.

Min fråga (efter många, många ord) är nu om någon har förslag på en bättre lösning?
 
Jag tycker att du ska ta bort allt som är bomt, precis som du är inne på. Sedan lägga dit en ny slipsats på de ställena och slutliga flytspackla tunt över hela ytan. Är den gamla finsatsen (den du ska behålla) väldigt porös och ytsvag bör du kanske välja ett spänningsfattigt eller spänningsfritt flytspackel.
 
Jag har klurat och uppskattat tid, arbetsinsats och liknande och faktiskt kommit fram till att jag behåller finsatsen även där den är lös. Har klampat runt som bara tusan på den för att uppskatta om det gör något för golvljudet men icke. Lägger man dessutom en foam under sina parkettplankor så går det inte att uppfatta.

Ojämnheterna tänkte jag köra ner med fräs, fick rekommendation av uthyrningsföretag att köra med en "ABS-fräs" med slipsten. Ska hyra en sådan på fredag och spendera en semesterdag på att få golvhelvetet tillräckligt bra. Surt, men man kan inte alltid få allting perfekt ;( Framför allt inte när familjen har stått ut med byggskit i två års tid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.