Hej!

Projektet att riva ut en möglig källarkonstruktion från 70-talet, på totalt 70kvm i tre rum, blir större ju mer av det gamla trägolvet jag river ut.

Jag står nu där jag kan se hur vansinnigt illa betonggolvet är gjort som fanns under de nu bortplockade träreglarna. Vansinniga gropar och kullar, och på ett ställe till och med hål ner till underliggande makadam.

Många här pratar ju om att bila bort, gräva ur, isolera och gjuta nytt. Men jag har inte behov av varma och mysiga golv, och inte pengar avsatta för en sådan renovering heller, utan tänkte bara se till att få mögelfria och beboeliga rum, om än med toffeltvång. :)

Jag tänker mig därför antingen klinker eller platon+laminat direkt på betongen. Men först måste den ju hamna i våg...

Är det, i grova drag, bara att slänga på ny betong på den befintliga så att man uppnår någorlunda våg, och sedan flytspackla? Är i så fall ny armering ett tvång, eller vågar man lita på att galningarna som gjöt den befintliga betongen var tillräckligt noggranna?


/Viktor

PS. Lovar att fixa en bilddagbok över arbetet och posta i källartråden! Jag har gott om foton hittills, skall bara få ur tummen att lägga upp dem någonstans. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.