Hej, ny "skribent" på forumet, har dock läst en hel del.

Jag ska ta mig an min källare efter att ha rensat den på parkett och gipsade väggar..

Jag tänker lägga klinker på golvet och putsa väggar sen måla med silikatfärg..

Nu till min fråga, är det något speciellt fix och puts man ska välja..? Tänker på att det ska andas osv...

Huset är byggt -79, lecablock till källarväggarna. Huset isolerat med isodrän för tre år sen...

Tankar och tips mottages gärna!
 
  • Rensad källare med bar lecablockvägg och betonggolv i förberedelse för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

fix är alltid diffutionsöppet så går inte att ta fel där, dock är det viktigt att få bra förankring med betongen, slipa och prima golvet så fixet få god vidhäftning.
på väggarna hade jag kört B-bruk då du har leka vägg så blir den en bra och hållbar yta.
 
Toppen, tack för svar! Vad gäller primer har jag läst mig till, här på forumet, att den i regel inte är diffusionsöppen varför man inte ska ha den på källargolvet..? Finns det primer som är d.öppen. ?
 
Eftersom du har lagt om dräneringen (hoppas jag) och isolerat utvändigt bör du inte få problem med fukt som kommer in i betongplattan,
Det är huvudsaken när det kommer till fukt i källare och ytskikt som inte håller.
Sen har du valt ytskikt som är oorganiska som är det bästa valet.

Med alla leverantörer av primer har diffusionsöppna varianter, weber, finja osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.