Hej !
Jag är en kolonistugeägare i behov lite goda råd !!!

Situationen är denna :
I stockholm har jag en kolonistuga från 40-talet. Källaren är murad med betonggolv.
Antagligen finns det någon slags fuktspärr och dränering men hur det ser ut vet jag ej.
Källaren blev rätt ofta fuktig och rent ut sagt översvämmad när jag var yngre men senaste
åren då jag haft hand om den så har jag inte kunnat se att den blir så blöt på vintrarna.

Fuktskadad är den ju i alla fall. Putsen har lossnat och betongen spruckit och lossar lätt.

Frågan nu är vad man skall göra åt detta utan att det kostar för mycket och blir alltför avancerade ingrepp. Problemet är också att stugan ovanpå är tillbyggd så den är större
än själva källaren på 2 av 4 sidor. Således rätt svårt att gräva upp runt källarväggen och
lägga dit ny fuktspärr utifrån.

Det jag funderar på är att dels slå bort så mycket av golvbetongen som det går och sen gjuta nytt golv och dels om jag kan göra något åt väggarna. Det kanske inte är så stor ide att putsa nytt ytlager om fukten kommer få allt att lossna efter något år..?

Finns det något alternativ till puts ? något som man målar på kan bilda ett lager som andas
och därmed kan släppa igenom fukten ?

Hade lite vilda ideer om att göra någon slags golvbrunn där fukten kan släppas upp men ha en pump som pumpar torrt med jämna mellanrum men det kanske är lite feltänkt.. ?

Tacksam för alla goda råd som en stackars amatör kan få !!

mvh

Anders Olsson
 
Hej Anders!

Normalt så lägger man en filt och sedan ca 10 cm dränerande singel kring betongplattor/källargrunder. Detta för att vattnet skall rinna undan. Man har alltså ingen typ av fuktspärr, såsom i badrum.

Det ENDA rätta att göra i ditt fall, är att gräva och dränera. Att slå ner gammal puts och putsa nytt kommer innebära att du ytterligare stänger in fukten och samma problem uppstår. Alternativet är väl kanske att slå ner all puts och montera "sekundärreglar" av plåt, vilka du sen monterar gips på. Ev en panel, men det viktigaste är att det blir en luftspalt mellan betong och innervägg. På det sättet kommer du kringgå att du SER att det är fuktigt i väggarna, men inte lösa problemet!

Att betong är lite fuktig gör vad jag vet ingenting, då det vad jag vet inte möglar i betong, så orkar du inte gräva, gör en luftspalt (av något material som inte möglar, såsom plåtreglar eller imp trä) och montera nytt ytskikt.

MEN...
Är det så att du har en basäng på källargolvet, bör du verkligen överväga att göra något drastiskt! Troligtvis är det så att det är så fuktigt i backen att det ibland tränger upp grundvatten så pass högt upp i marken att vattnet inte har någon stans att rinna undan, och då spelar det ingen roll hur mycket du dränerar...

Hur har grannarna det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.