Mycket utrymme på vinden som är outnyttjat. Tänkte lägga golv, ordna belysning samt sätta en vindstrapp inne i huset (nu bara ingång på gavlar). Golvyta ca 70 kvadrat. Takstolarna har cc 1200. Första tanken var golvspån vilket också hade varit en förberedelse för ett ev. inrett loft. Men då blir det lite jobb med att ordna nytt regelverk så att man får cc60. Då måste man också skära upp isoleringen lite varstans för att få ner nya regler. Det enkla och billiga alternativet är 22mm råspont och leva med att det svajar lite? Någon som har gjort samma sak?
 
  • Outnyttjat vindsutrymme med synliga takstolar, isolering och lösa träplankor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mattias_75 skrev:
Någon som har gjort samma sak?
Jag gjorde det nyligen på en del av vinden med ungefär samma avstånd mellan takstolarna, men tog en något tjockare bräda. Lika enkelt, men man slipper "svajet". Kan vara värt den lilla extrakostnaden.
 
M mattias_75 skrev:
Hur tjock tog du?

Beijer 27mm skulle kosta drygt 12.000 för 360 löpmeter:
[länk]

Alternativt 16.000 kr för 33mm...
Beijers priser för privatpersoner kan vara väldigt höga. Kolla dig omkring eller öppna ett konto/förhandla.
 
M mattias_75 skrev:
Hur tjock tog du?
27 mm är mina och det känns mycket stabilt. (C:a 1100 cc-avstånd på takstolarna).

Det kanske hade funkat med tunnare eftersom sponten stabiliserar, men detta var vad bygghandeln rekommenderade och jag är nöjd, som sagt.

Mitt pris på XL Bygg blev 2400 kr för 160 m brädor (27 x 120). Ingen aning om det var ett bra pris eller ej då jag handlar sånt här väldigt sällan.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Beijers priser för privatpersoner kan vara väldigt höga. Kolla dig omkring eller öppna ett konto/förhandla.
Ja, nu hittar jag inget billigare någonstans men tror du verkligen att det blir billigare om jag öppnar ett konto för ett köp?
 
P Perry79 skrev:
27 mm är mina och det känns mycket stabilt. (C:a 1100 cc-avstånd på takstolarna).

Det kanske hade funkat med tunnare eftersom sponten stabiliserar, men detta var vad bygghandeln rekommenderade och jag är nöjd, som sagt.

Mitt pris på XL Bygg blev 2400 kr för 160 m brädor (27 x 120). Ingen aning om det var ett bra pris eller ej då jag handlar sånt här väldigt sällan.

Tack, skruvat ner i takstolarna?
 
M mattias_75 skrev:
Ja, nu hittar jag inget billigare någonstans men tror du verkligen att det blir billigare om jag öppnar ett konto för ett köp?
Jag har Optimera på min ort, och där fick jag betydligt bättre priser med ett konto. Jag öppnade ett simpelt kontantkonto. Förra sommaren byggde jag en altan, då var Byggmax 40% billigare än Beijer när jag jämförde vad trallvirket skulle kosta. Samma klassning på virket.
 
M mattias_75 skrev:
Tack, skruvat ner i takstolarna?
Japp.
 
Varför gräva i isoleringen, du verkar ju ha ok takhöjd?

Lägg skruvreglar 45x95 längs med huset med c-c 40 cm och sen vanlig 12 mm spånskiva (om du vill snåla - annars golvspån och c-c 60 cm). Så har vi gjort och det funkar utmärkt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Varför gräva i isoleringen, du verkar ju ha ok takhöjd?

Lägg skruvreglar 45x95 längs med huset med c-c 40 cm och sen vanlig 12 mm spånskiva (om du vill snåla - annars golvspån och c-c 60 cm). Så har vi gjort och det funkar utmärkt.
Takstolarna ligger under isolering så vad jag än lägger dit i regelväg så måste jag skära upp isoleringen om jag vill att skruvreglar ska ligga dikt an mot takstolarna.
 
Då förstår jag nog inte riktigt din fråga, vad ska du då skruva golvet i?
 
Kolla bilden så har tidigare ägare börjat lägga dit reglar ovanpå takstolarna. Så slutför man det har man reglar cc1200 att skruva i.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det måste du väl ha oavsett. Mitt inlägg var om du ville komma undan med ett billigare golv än ett grovt plankgolv.
 
Då är projektet klart som det känns nu, lagt mittendelen som är ca. 15x3m. Jag körde på befintlig cc120 och köpte 33mm slätspont. Lagd med dold skruvning och limmade ändskarvar. Känner inte av någon svaj alls. Blev mycket bra!

Nyinstallerat slätspontsgolv i ett vindsvåningsprojekt med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h3nk3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.