Efter dränering och isolering på utsida källaren skulle jag vilja snygga till väggarna på insidan. Idag består ytskiktet av puts som släppt lite överallt.

Huset är från 1952 med oisolerad platta.

Hur gör man enklast? Jag är inte direkt ute efter att inreda ett rum, men någon form av snyggare ytlager skulle jag vilja ha. Kan man t.e.x limma gipsskivor direkt på den puts som finns kvar, och sitter hårt?

Att putsa om allt vet i sjutton om jag vill ge mig på, då det känns svårt att få tillräckligt snyggt, och jag tycker inte det är värt någon hantverkare då det ändå bara är en källare.
 
Inte vanlig kartonggips. Den möglar pga pappersytan.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Vill man inte lägga pengar eller tid eller hantverkare på något låter man det vara!
 
Vadå? Jag skrev att jag letar efter alternativ till puts, då jag tycker det verkar för svårt. Tid och pengar kan jag väl mycket väl lägga ner, men eftersom jag gör det mesta själv vore det kul att fixa detta själv också.
Förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg, Kromo... :/
 
pette_rsson skrev:
Jag skrev att jag letar efter alternativ till puts, då jag tycker det verkar för svårt. Tid och pengar kan jag väl mycket väl lägga ner, men eftersom jag gör det mesta själv vore det kul att fixa detta själv också.
Varför inte testa att putsa själv. Kul att lära sig något nytt och blir det inte perfekt så är det ju som du själv skriver "ändå bara är en källare."
 
  • Gilla
pette_rsson och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att sätta upp en ventilerad gipsvägg utanpå befintliga väggar. Använd ex. sekundärregel i plåt och sedan gips då bygger det inte mer än 25+13mm.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Ja, man kanske skulle prova putsa, det går ju alltid att riva och göra om :)
 
MB77 skrev:
Ett alternativ är att sätta upp en ventilerad gipsvägg utanpå befintliga väggar. Använd ex. sekundärregel i plåt och sedan gips då bygger det inte mer än 25+13mm.
Hur ventileras lösningen? Några hål nere vid golvet eller?
 
Du kan också skrapa bort all lös puts och måla med t ex silikatfärg. Det blir också bra eftersom det ändå "bara är källare".
 
S
pette_rsson skrev:
Hur ventileras lösningen? Några hål nere vid golvet eller?
det blir som en luft spalt.
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
pette_rsson skrev:
Vadå? Jag skrev att jag letar efter alternativ till puts, då jag tycker det verkar för svårt. Tid och pengar kan jag väl mycket väl lägga ner, men eftersom jag gör det mesta själv vore det kul att fixa detta själv också.
Förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg, Kromo... :/
inte jag heller i efterhand sorry för spydigt svar. Skyller på paltkoman!
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Att putsa är inte så svårt som man kan tro, vi har putsat om knappa 40 kvadratmeter vägg i vår källare och man får in rutinen ganska snabbt. Tar du dig tid att använda dragbanor (vilket vi inte gjorde) så är det nog svårt att misslyckas!
 
  • Gilla
pette_rsson
  • Laddar…
Jag knackade ner allt löst puts och slipade bort ca 5mm av resterande upp till ca 10cm över marknivå på ytterväggarna samt ca 40cm på innerväggarna.
Sedan putsade jag om och håller nu på att lägga klinkers.
Kan bara säga att det var betydligt mer jobb än jag trodde...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.