Hej

Det är såhär att jag har ett innertak som jag måste få fixat fint. Saken den är att där suttit lite grejer monterade i taket på några ställen så taket är inte så fint på alla ställen, dock inget jätte farligt. Första tanken var att bredspackla hela taket och sedan slipa men jag spacklade en halv kvadratmeter sedan blev jag riktigt less på det. Jag vet att det här är bästa sättet att få taket fint men nu söker jag alternativ.

Min fråga är om det fungerar bra med exempelvis microlite och sätta upp i taket och sedan måla? Eller skulle det fungera med någon slät glasfiberväv? Så fall någon med finstruktur eller vad är egentligen målarfilt? Har även läst om easy cover/återställaren som borde fungera i taket. Fast det kanske är samma sak om microlite?

Jag har rätt mycket saker i rummet så vill inte så gärna hålla på att slipa och ha mig i rummet. Min tanke var bara att spacka igen små skruvhål i taket och sedan lägga någon sorts väv över hela taket. Om det är något jag kan tumma lite på kvaliten så är det taket, viktiga är bara att rummet blir användbart för tillfället, givetvis får det inte se för jävligt ut. Men visar det sig att jag inte kan leva med det får det bli ett senare projekt att bredspackla det. Antingen det eller så sätter jag upp reglar och lägger ett nytt innertak.

Nu blir det dock för mycket bök med det för tillfället så vill ha lite råd kring microlite/glasfiberväv i taket, tack!
 
Redigerat:
Har googlat en massa på ämnet nu i brist på annat. Vad jag har förstått så är det inte så stor skillnad på den så kallade återställaren och målarfilten som finns på byggmax, eller?

Jag har fått uppfattningen att man ska använda våtrumslim i alla fall för det fäster bättre. Blir nog i alla fall till att testa lite målarfilt imorgon och se hur det fungerar, det är inte så värst dyrt om man jämför med vad återställaren kostar. Läste även om en som hade lagt våderna om lott med ca 2cm, sedan hade han bara tagit en "linjal" och skört med en kniv där och då hade skarven blivit riktigt fin. Alltså man gör det direkt när man satt upp våderna så det går att dra bort materialet där man snittat. Låter det här hela som en bra ide?
 
Ska jag vara ärlig.? Har jag aldrig hört talas om att köra upp microtile i taket. Väggar....Ok! Men taket?
Är det så pass illa att du måste bredspackla?
Annars skulle jag jämna ut där var skadorna i taket är.
Jag förstår att du inte vill damma. Men en kvarts plastning och kanske en kvarts dammsugning på det så är ordningen återställd.
 
Kruxet är väl att få till en någorlunda enhetlig yta om jag bara spacklar delar av taket. På det befintliga taket är där nämligen än väldigt ruggig yta där det är fint så att säga. Det jag spacklar och sliper tenderar ju att bli lent som en baby rumpa. Med andra ord en lite väl stor kontrast och det lär man se rätt bra.
 
Det fixar du med en roller, som skapar just det där knottret du nämner. Prata med någon på en färghandel. Dom vet precis vad du behöver. Men använd sunt förnuft. Dom säljer gärna på dig lite extra lull-lull.
 
Jag kör på ditt förslag och så får jag se hur bra det blir. Har spacklat och slipat det värsta nu så det ser fint ut. Där finns väl ett skönhetsfel i taket men det är längst in där högskåpen sitter. När de bytte stammarna för några år sedan så gjordes väl inte det snyggaste jobbet. Men det kommer som sagt inte synas något där. Nu ska jag bara tvätta taket lite lätt imorgon innan målningen och jag tror nog det ska bli fint. Köpte för övrigt en sådan där roller som gör ytan lite ruggig med så det kommer nog lösa sig till det bästa. Tackar för hjälpen/tipsen.
 
Kan för framtida projekt tipsa om denna. Har använt och kommer fortsätta använda denna filt allteftersom vi orkar ge oss i kast med renoveringen. Det enda tråkiga är att vi drivit ut en massa fukt ur väggarna (spånskivor) så har en del sprickor uppträtt vid fönster och dörrar. Jag vet inte om Microlit och andra fullprisprodukter är starkare.
 
Oftast bredspacklar man hela taket och sedan sätter upp microlit. Det är väldigt vanligt att man sätter upp microlit när man sätter upp nya gipsskivor i taket. Detta för att motverka sprickbildning och att få en "skönare" yta.

Läste kanske detta inlägget för sent, men om du inte satt fart på renoveringen av taket så fungerar det utmärkt att sätta upp "återställartapet" i taket. Var dock noga med att det tidigare målade underlaget sitter hårt förankrat och ANVÄND VÅTRUMSLIM. Då får du en fin och målningsbar yta. Det enda förarbete du behöver göra är att trycka upp latexfog i skruvhål o dyl. Och viktigast av allt ta en bredspackel och skrapa ner allt löst.
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
Nej, du är inte sent ut. Jag tänkte börja måla imorgon, jag kan alltid testa att köra den varianten först och tycker jag inte det blir snyggt så tar jag och sätter upp "återställartapet". Jag behövde ändå köpa färg till taket så om det här inte blir tillräckligt snyggt har jag ändå lagt en grund vilket borde göra att taket inte suger lika mycket våtrumslim om jag får gå på återställar alternativet. Antar det blir lättare för den att fästa då eftersom taket i sig inte suger åt lika mycket våtrumslim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.