Hej!

Vi har för ett halvår sedan blivit ägare av en villa på landet med tillhörande lada. Delar av ladan är isolerad (garage med gjuten grund och ett gym med oklar grund), typ två tredjedelar. Den sista tredjedelen har delvis gammalt tjockt ladugolv och delvis öppet ner till marken, som är jord/grus.

Nu skulle vi vilja fixa så det blir golv i hela utrymmet. På sikt skulle vi vilja isolera hela ladan så vi vill göra rätt med golv och grund från början så vi slipper göra om sen.

Men frågan är hur man ska göra? Det är typ en decimeter kanske två mellan marken och det golv som finns vilket jag har förstår är lite (jag är glad nybörjare så jag kan ha förstått fel). Men om man gräver ut så blir det ju som en grop i ladan, lägre än omgivande trädgård. Rinner inte vatten in då? Ska man istället försöka regla upp golvet högre upp? Då blir det inte jämnt med garaget men kan man väl leva med kanske.

All information mottages tacksamt!

Här är några bilder, kan ta fler om det behövs.

En delvis isolerad lada med blandning av gammalt trägolv och jord/grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en lada med en lucka i golvet där man ser ner till jord/grusbotten, bredvid en vit dörr och en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppriven del av ett gammalt ladugolv med synligt jordgolv och en gasflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grusmark vid kanten av en svartmålad trävägg, potentiellt underlag för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt tjockt trägolv i lada med solljus som lyser igenom sprickorna och en vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oscarthorn skrev:
Hej!

Vi har för ett halvår sedan blivit ägare av en villa på landet med tillhörande lada. Delar av ladan är isolerad (garage med gjuten grund och ett gym med oklar grund), typ två tredjedelar. Den sista tredjedelen har delvis gammalt tjockt ladugolv och delvis öppet ner till marken, som är jord/grus.

Nu skulle vi vilja fixa så det blir golv i hela utrymmet. På sikt skulle vi vilja isolera hela ladan så vi vill göra rätt med golv och grund från början så vi slipper göra om sen.

Men frågan är hur man ska göra? Det är typ en decimeter kanske två mellan marken och det golv som finns vilket jag har förstår är lite (jag är glad nybörjare så jag kan ha förstått fel). Men om man gräver ut så blir det ju som en grop i ladan, lägre än omgivande trädgård. Rinner inte vatten in då? Ska man istället försöka regla upp golvet högre upp? Då blir det inte jämnt med garaget men kan man väl leva med kanske.

All information mottages tacksamt!

Här är några bilder, kan ta fler om det behövs.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gräv ur insidan, lägg i duk, fyll på med minst 15 cm singel (8-16 eller nåt), fundera på vilken användning du ska ha i ladan (isolerad platta, graden av armering, golvvärme, förstärkningar, pelare?). Utgrävningen ska fortsätta ut under väggliv och lägre utanför där du lägger dräneringen, då skär dräneringen av ev vatten utifrån. Led sen bort dräneringsledningen till stenkista, utfallsdike etc.
Lätt som en plätt!
 
Tack för svar! Hur djupt ska jag gräva? Minst 15cm förstås men ska det till djupare? Hade inte tänkt mig gjuta platta, utan krypgrund blir det samma princip?

Ingen golvvärme och det är inget som ska bäras upp, vi har bara tänkte oss en större social yta.
 
O oscarthorn skrev:
Tack för svar! Hur djupt ska jag gräva? Minst 15cm förstås men ska det till djupare? Hade inte tänkt mig gjuta platta, utan krypgrund blir det samma princip?

Ingen golvvärme och det är inget som ska bäras upp, vi har bara tänkte oss en större social yta.
Förlåt, jag insåg inte att du skulle ha krypgrund. Principen är densamma, men det är klart att om du har förutsättningar att höja golvet så blir det kanske mindre jobb.
 
Ja, får fundera på det där, kan ju bli lite märkligt vid ingångarna men som du säger kanske mindre krångel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.