Hej.
Jag har just köpt min familjs tomt i Tornedalen. Mitt första projekt är att ställa iordning bastu/gammalt stall/boda/garage där det ska bli bastu, relax och gästrum. Kruxet är att få till en hyfsat bekväm takhöjd och samtidigt få till isolering och förhindra fuktproblem Nuläge:
Takhöjd 2,2 m
"Golvet" är någon slags lättbetong som är relativt lätt att ta bort. Sockel av hårdare (inte lätt att få bort) betong kanske som är ca 20 cm hög. Tomten ligger på en liten backe, är sluttande, mycket sand i backen.
Vad är egentligen bäst- utan att det blir allt för dyrt? Målet är någon form av isolering samt att förhindra fuktproblem etcetera.
Inledningsvis kommer mindre kamin användas som värmekälla. Hela byggnaden är ca 40 m2. Framtida gästrum ca 20 m2.

Kom gärna med förslag.
/frökenJuntti
 
Lite bilder kanske för att förstå bättre?
 
Det är en dålig bild men du ser golv och det jag kallar sockel (yttervägg) som går tvärs över i bakre delen av bilden. Jag har knackat upp en liten bit av golvet och mätt "sockeln" och mäter den till ca 20 cm
 
  • Övergivet rum med skräp, trasiga föremål, lekhus, bubbelplast på skitigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se så mycket på den bilden tyvärr.

Med 40 m2 och kamin så kanske det snarare skulle bli problem med för mycket isolering då det antagligen kommer bli bra varmt. Kanske värt att testa om det skulle fungera att bara spara nuvarande lösning som jag antar fungerat länge (avseende fukt) och bara installera kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.