Hejsan!

Vi har en mindre snygg genomföring i källaren där vår fjärrvärme kommer in.
Grunden består av lättbetong, och är inte speciellt svår att borra i.
Bakom plywoodskivan är det "öppet" och en hel del sand som hålls tillbaka av denna. själva hålet är ca 40cm under marknivå, så inte jättedjupt.

Jag skulle vilja åtgärda detta, och fylla ut ytan så att den ser aningen bättre ut.
Utrymmet i sig är under en trapp, och man behöver krypa lite för att komma åt, dvs det är inte helt enkelt att komma åt.

Går utrymmet bakom skivan att fylla ut med något t.ex fogskum, och därefter putsa med något kalkbruk, eller finns det några bättre idéer?

Rör och kablar genom hål i vägg, oavslutad konstruktion eller renovering, oordning och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag har kört fogskum, och putsat på det. Ibland med något litet nät för att få det att fästa bättre. Har också fyllt med mineralull av lite högre densitet, och putsat på det.

Mina väggar är hålbetong o lecablock där kan man välja lite friare. Till lättbetong brukar man välja lågalkaliskta produkter. Men har du verkligen lättbetong under mark? Ofta brukar man ju köra lecablock under mark, och lättbetong över mark?

Kanske är därför plyfan står där? Lättbetong under mark har en viss tendens att bli till sand över åren om den är fuktutsatt vill jag minnas.
 
B BSOD skrev:
Jag har kört fogskum, och putsat på det. Ibland med något litet nät för att få det att fästa bättre. Har också fyllt med mineralull av lite högre densitet, och putsat på det.

Mina väggar är hålbetong o lecablock där kan man välja lite friare. Till lättbetong brukar man välja lågalkaliskta produkter. Men har du verkligen lättbetong under mark? Ofta brukar man ju köra lecablock under mark, och lättbetong över mark?

Kanske är därför plyfan står där? Lättbetong under mark har en viss tendens att bli till sand över åren om den är fuktutsatt vill jag minnas.
Hejsan!

tackar, du har nog helt rätt att det är någon form av lecablock eller liknande.
Känslan är dock precis som lättbetong med håligheter i
Huset är från 53 och hittar följande, men det avser väl bara grunden och inte källarväggen?
Svartvit bild; text om grunder och betongarbeten på svenska, konstruktionsanvisningar, bygginstruktioner.
 
B
Kan du tag ett kort på nära håll vid hålet, så kan man nog identifiera materialet enkelt
 
B
Verkar dock vara betonghålsten.

Då är det ju enkelt, skrapa bort löst material runt fyll med fogskum eller annat oorganiskt material. Näta på med putsnät (eller liknande). Putsbruk c borde duga, likaså b. Båda är lätta att hitta i byggvaruhusen.

"Björn bygger bo" på finjas youtubekanal visar en del tips kring putsning och hur man går till finish, och man ser konsistensen man ska blanda med mera.
 
B BSOD skrev:
Kan du tag ett kort på nära håll vid hålet, så kan man nog identifiera materialet enkelt
Lite trångt där inne så svårt att komma åt bra med kameran utan att skita ner sig allt för mycket.

Räcker dessa bilderna för att se?
 
  • Byggmaterial och kablar syns i oavslutat utrymme med isolering och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stökig installation med elledningar och rör, skadade kablar, spår av gnagare, möjlig säkerhetsrisk, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar i hörn med damm, spindelnät, smuts och tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång byggnadshörna med kablar, plywood och synliga isoleringsmaterial. Otydlig, beskuren del av rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Verkar dock vara betonghålsten.

Då är det ju enkelt, skrapa bort löst material runt fyll med fogskum eller annat oorganiskt material. Näta på med putsnät (eller liknande). Putsbruk c borde duga, likaså b. Båda är lätta att hitta i byggvaruhusen.

"Björn bygger bo" på finjas youtubekanal visar en del tips kring putsning och hur man går till finish, och man ser konsistensen man ska blanda med mera.
Ah tackar!

Så egentligen kan jag ta tex grovdammsugaren så jag får bort allt löst. Spraya med lite vatten och köra vanligt Fogskum?

När det härdat sköra det jämt om jag misslyckats och därefter på med när och putsa?

Tack så mycket för hjälpen!
 
B
Ser ut som betonghålsten tycker jag.

Dammsuga och kanske skrapa på området runt hålet, ifall putsen där sitter bra.

Skär ner överblivet fogskum, så färdig puts är ca 1cm som minst.

Fogskum blir ju aldrig jämnt. Här och var kanske det blir tjockare puts för att få slät yta. Max 1cm puts per omgång för att det ska bli bra. Man kan inte lägga på 5cm på ett ställe, och 1 cm på andra, det kommer inte bli bra. Så du kanske får lägga på putsen i ett par omgångar.
 
B BSOD skrev:
Ser ut som betonghålsten tycker jag.

Dammsuga och kanske skrapa på området runt hålet, ifall putsen där sitter bra.

Skär ner överblivet fogskum, så färdig puts är ca 1cm som minst.

Fogskum blir ju aldrig jämnt. Här och var kanske det blir tjockare puts för att få slät yta. Max 1cm puts per omgång för att det ska bli bra. Man kan inte lägga på 5cm på ett ställe, och 1 cm på andra, det kommer inte bli bra. Så du kanske får lägga på putsen i ett par omgångar.
Super!
Tack så hemskt mycket för all hjälp!
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Np. Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.