Hej,

Jag har ett garage på min tomt som inte använts som garage på decennier, men nu inför kommunen parkeringsavgifter på gatan så jag fick en plötslig motivation att göra i det i ordning 😊

Själva garaget är inget konstigt, en tegelbyggnad byggd på 50-talet. Det ligger lite högre än gatan och framför garaget ligger stora mängder singel. Försökte köra in bilen men den bara spann i den lösa singeln, så det kommer inte funka.

Min första fråga är om man kan använda singeln på något sätt i grundarbetet, eller om den måste skyfflas bort. Kommer bli många turer till återvinningen... Eller finns det andra smarta sätt att få till en körbar uppfart?
 
Claes Sörmland
G Galten skrev:
Hej,

Jag har ett garage på min tomt som inte använts som garage på decennier, men nu inför kommunen parkeringsavgifter på gatan så jag fick en plötslig motivation att göra i det i ordning 😊

Själva garaget är inget konstigt, en tegelbyggnad byggd på 50-talet. Det ligger lite högre än gatan och framför garaget ligger stora mängder singel. Försökte köra in bilen men den bara spann i den lösa singeln, så det kommer inte funka.

Min första fråga är om man kan använda singeln på något sätt i grundarbetet, eller om den måste skyfflas bort. Kommer bli många turer till återvinningen... Eller finns det andra smarta sätt att få till en körbar uppfart?
Är det rund singel, d v s natursten? Den är rund rullar runt mer än makadam som är en fraktion bergkross och därmed kantig. Har du närfoto på singlet?

Du kan troligen låsa singeln genom att tillföra 0-8 mm stenmjöl. Raka ut singeln jämnt som du vill ha marken och lägg på stenmjölet med skottkärra och skyffel, cirka 5 cm. Vattna eller om du vill ha ett snabb resultat vibbra. Nu är ytan med all sannolikhet körbar. Är det väldigt tjockt med singel så lägg på 5 cm stenmjöl till och vattna ner det också.
 
Redigerat:
B
Om Claes förslag inte passar och d inte vill ha singlet så lägg ut en skänkes-annons, finns absolut någon som vill ha det och du slipper jobbet med att frakta bort det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack båda för svar!

Sitter på jobbet nu så kan inte skicka bild, men singeln är kantig och gör ont att gå på utan skor. Dvs jag antar att det kvalificerar sej som stenkross. Smart idé med att tillsätta stenmjöl. då borde det bli ganska likt makadam? Det är ju mycket bättre än att skyflla bort allt och köpa makadam. Kanske jag skall prova på ett mindre område och se hur det beter sig. Annars är bortskänkning ett bra alternativ :)
 
Claes Sörmland
G Galten skrev:
Tack båda för svar!

Sitter på jobbet nu så kan inte skicka bild, men singeln är kantig och gör ont att gå på utan skor. Dvs jag antar att det kvalificerar sej som stenkross. Smart idé med att tillsätta stenmjöl. då borde det bli ganska likt makadam? Det är ju mycket bättre än att skyflla bort allt och köpa makadam. Kanske jag skall prova på ett mindre område och se hur det beter sig. Annars är bortskänkning ett bra alternativ :)
Är den kantig så är det vanlig makadam, det är till din fördel. 8-16 mm är mycket vanligt och bilar slirar bra i tjocka lager av det.

Tillför du 0-8 mm kross (=stenmjöl) så får du i praktiken 0-18 mm, d v s det som säljs som väggrus, slitllager för grusvägar.

Jag har gjort detta ett antal gånger för vägföreningen här. Fyller upp med 8-16 mm makadam som vi har i överskott av historiska skäl och sen slänger jag stenmjöl på det med skyffel. Bilarna och regnet får stenmjölet att sjunka ned mellan makadamstenarna och låser dem. Bär mycket bra.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Hej,

Jag har ett garage på min tomt som inte använts som garage på decennier, men nu inför kommunen parkeringsavgifter på gatan så jag fick en plötslig motivation att göra i det i ordning 😊

Själva garaget är inget konstigt, en tegelbyggnad byggd på 50-talet. Det ligger lite högre än gatan och framför garaget ligger stora mängder singel. Försökte köra in bilen men den bara spann i den lösa singeln, så det kommer inte funka.

Min första fråga är om man kan använda singeln på något sätt i grundarbetet, eller om den måste skyfflas bort. Kommer bli många turer till återvinningen... Eller finns det andra smarta sätt att få till en körbar uppfart?
Ja det finns smarta lösningar för körbar garageuppfart.
Istället för att ödelägga din tid och energi på skyffla så hyr in riktig hjälp.
Ta bort 2 dm med bobcat eller annan maskin.
Kör med markvibrator.
Lägg på drygt 20 cm bärlager 0-8 mm och kör på med markvibrator så det blir hårt packat och ca 20 cm.
Total arbetstid för dig, noll timmar.
Arbetstid för inhyrd hjälp 1 arbetsdag.
 
Jag har inte riktigt bestämt amibitionsnivån på detta projeket än. Att få en körbar yta är såklart högsta prioritet, men kanske jag vill sikta högre och ha plattor som ytskikt. Och det vet i tusan om jag klarar av själv, iaf om det skall bli snyggt och hållbart att köra på. Och måste jag ändå hyra in folk för det så kan de göra grunden också. Men jag har inte bestämt mej än.

Behöver också någon form av avgränsning av uppfarten mot omgivningen, men det klarar jag nog av själv att fixa (typ en låg mur).
 
G Galten skrev:
Jag har inte riktigt bestämt amibitionsnivån på detta projeket än. Att få en körbar yta är såklart högsta prioritet, men kanske jag vill sikta högre och ha plattor som ytskikt. Och det vet i tusan om jag klarar av själv, iaf om det skall bli snyggt och hållbart att köra på. Och måste jag ändå hyra in folk för det så kan de göra grunden också. Men jag har inte bestämt mej än.

Behöver också någon form av avgränsning av uppfarten mot omgivningen, men det klarar jag nog av själv att fixa (typ en låg mur).
Köp trottoarkantsten för avgränsning!
De är 30 cm höga ca 12 cm breda och stabila i sig själva.
Inget gjuta, aldrig något som spricker.
Beroende på var du bor kan jag ge dig tips på var du kan köpa dem.
 
Låter smidigt med trottoarkant! Vet du var de säljs i Malmö med omnejd?
 
G Galten skrev:
Låter smidigt med trottoarkant! Vet du var de säljs i Malmö med omnejd?
Kantsten är egentligen bäst att köpa begagnat då ny är rätt dyr. Vill man ändå ge sig på att köpa ny kan man handla på stenbolaget i lödde, tror det är det smidigaste som privatperson. https://stenbolaget.se/products/granitkantsten-rv4-gra-rak-700-1100x300x100
lunnabo lunnabo skrev:
Ja det finns smarta lösningar för körbar garageuppfart.
Istället för att ödelägga din tid och energi på skyffla så hyr in riktig hjälp.
Ta bort 2 dm med bobcat eller annan maskin.
Kör med markvibrator.
Lägg på drygt 20 cm bärlager 0-8 mm och kör på med markvibrator så det blir hårt packat och ca 20 cm.
Total arbetstid för dig, noll timmar.
Arbetstid för inhyrd hjälp 1 arbetsdag.
20 cm 0-8 är ingen höjdare när det regnat en månad i sträck. Hellre 15cm 0-40 och 5cm 0-8.
 
G Galten skrev:
Låter smidigt med trottoarkant! Vet du var de säljs i Malmö med omnejd?
Jag har!
 
P Prodigys skrev:
Kantsten är egentligen bäst att köpa begagnat då ny är rätt dyr. Vill man ändå ge sig på att köpa ny kan man handla på stenbolaget i lödde, tror det är det smidigaste som privatperson. [länk]

20 cm 0-8 är ingen höjdare när det regnat en månad i sträck. Hellre 15cm 0-40 och 5cm 0-8.
Tur att det aldrig regnar en månad i sträck!
 
Regn eller ej så är 20cm 0-8 ett dåligt förslag. Minst 0-18 gärna 0-30 eller 0-40 med den tjockleken. Sen är 0-8 stenmjöl ca 5cm bra som topp. Jag har det på min gårdsplan. Räfsat man det så blir det ett tunt lager sten på ytan men fast och bra att ta sig fram på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag bestämt att jag skall göra detta ordentligt och skall gräva bort all singel och lägga makadam i botten. Lyckades med att ge bort en hel del (bra idé med bortskänkes)

Ytan som skall fixas är inte enormt stor (c:a 11 m2) och jag behöver gräva ur minst 25 cm jord också. Är inte helt säker på om det är rimligt att göra detta för hand? Blir väl en 4-5 ton iaf.

Sen geoduk, 15 cm bärlager 0-16 mm, padda med maskin och sen stenmjöl. Min tanke är att lägga gräsarmering i betong och fylla hålen med singel som jag sparat.

Eftersom jag aldrig gjort detta innan så får ni säga till om något är knasigt!
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Lite bilder på det hela (inkl plan för slutresultat)

Jag vet inte hur jag skall göra mot gatan, dels är asfaltkanten inte rak och dels har jag gamla betongfundament på båda sidor om infarten. En lösning är att gjuta en kant mot asfalten och dölja de gamla betongresterna i ny betong. Eller så får jag väl hyra en maskin att hacka bort betongen

Garage med öppna dörrar, skottkärror, byggmaterial och planteringar, under pågående arbete eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en grusbelagd yta bredvid en asfalterad väg och betongkant, med löv och små kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta med marksten, geometriskt mönster, kantlinjer, övergång till jord, ingen synlig mänsklig närvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.