kimf
Har en ca 15m lång gång från gatan till entrén i smågatsten som inte fått kärlek på säkert 10 år.
Nu hade jag tänkt göra i ordning den. Och såklart vill man ha den så fin som möjligt, med så lite arbetsinsats som möjligt.

Idag är den full med gräs och ogräs och ser allmänt kass ut.
Tänkte mig att...
- Först gå över den med ett ordentligt ogärsmedel som punkt insats, typ roundup.
- Sedan ta högtrycktstätt och blåsa rent fogarna så gott det går, samtidigt blir kanske stenarna lite snyggare.
(kan det gå att köra med ett sånt platt munstycke man har till terasstvätt?). Räcker inte det får jag gå på dem mekaniskt
- salta i fogarna
- fylla med stenmjöl

Någon som har invändning eller förbättringsförslag mot denna plan från en total novis?
 
Åsa Lund
För miljöns skull vore det trevligt om du lät bli roundup
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Framför allt ska du inte lägga i roundup och sen gå på med högtryckstvätt. Det kommer sprida det okontrollerat.

Tyvärr är det rätta svaret väldigt tråkigt och tidskrävande. Mekanisk rengöring och ny sand. Vissa bränner bort ogräset med gasolbrännare, jag har aldrig provat det själv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kimf
Tack för återkopplingarna. Må vara roundup kan vara dåligt för miljön, har inte läst på mig om detta. Men att sprida ut det med högtryckstvätten sedan låter ganska idiotiskt, det kan jag hålla med om.

Bränna bort går ju, möjligen skulle det kunna göra den mekaniska rensningen lite lättare, vet inte. Har dock förstått att gasol som ogräsbekämpning är oeffektivt då rötterna är kvar. Är framför allt mossa mellan stenarna just nu.

Kanske ska skita i ogräsmedlet, gå på dem mekaniskt först, och sedan gå på med högtrycken för att "rensa upp det sista"
 
tommib tommib skrev:
Vissa bränner bort ogräset med gasolbrännare, jag har aldrig provat det själv.
Det är en supersmidig metod. Man behöver bara svedja bladen lite i kanterna så självdör de. Tyvärr är det inte speciellt permanent, men det går rasande fort.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
kimf
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är en supersmidig metod. Man behöver bara svedja bladen lite i kanterna så självdör de. Tyvärr är det inte speciellt permanent, men det går rasande fort.
Well, "går rasande fort" och legitim anledning att leka med eldkastare är kanske rätt väg att gå.
Kanske ska börja där, se vad som händer, kan ju göra det "mekaniska skitjobbet" smidigare.
 
tommib
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är en supersmidig metod. Man behöver bara svedja bladen lite i kanterna så självdör de. Tyvärr är det inte speciellt permanent, men det går rasande fort.
Vem bryr sig om permanent om man har en ursäkt att köpa och leka med en eldkastare :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vem bryr sig om permanent om man har en ursäkt att köpa och leka med en eldkastare :D
Sant. Det är dessutom den enda (?) ogräsbekämpningen som går att utföra med en öl i handen. :)
 
kimf
Kommer inte ångra att jag startade denna tråd!
 
Ogräsättika är nog några tiopotenser snällare än RoundUp/Agent Orange/Hormoslyr.

Gasolbrännare är bra men blir dyrt om man skall behandla stora ytor.
Och högtryckstvätt skulle jag vara försiktig med.
Annars är det väl risk att sand/stenmjöl mellan gatstenen försvinner också?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
kimf
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ogräsättika är nog några tiopotenser snällare än RoundUp/Agent Orange/Hormoslyr.

Gasolbrännare är bra men blir dyrt om man skall behandla stora ytor.
Och högtryckstvätt skulle jag vara försiktig med.
Annars är det väl risk att sand/stenmjöl mellan gatstenen försvinner också?
Jo, men stengången är lagd på 60talet. så planen är att snygga till den med nytt stenmjöl, och då behöver jag ju få bort ett lager av det gamla först?
Så det var faktiskt lite av själva meningen, att högtryckstvätten skulle dra med sig lite av översta lagret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.