Nya frågor, vilken tur att detta forum finns:D
Denna tråd handlar om fönster och vad man bör och inte bör göra med dessa.
Det har inte gjorts något med dessa på länge vilket syns så de har hög prioritering.
Min fråga gäller om man ska låta de vara som de är, utan gångjärn och beslag?
De är bara fastsatta med spik, finns något som har beslag och som går att öppna.
 
  • fönster (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofta var det så, att alla fönster inte gick att öppna. Det var för dyrt med gångjärn och beslag. Jag hade låtit det vara om det varit fönster som jag inte hade haft behov av att öppna, och om jag kommit åt att putsa dem ändå... ;)
 
Jag har kompletterat med gångjärn efter hand jag renoverat de vanlgia rumsfönstren. Gamla gångjärn från andra gamla fönster. Det är svårt att hitta tillräckligt tunna gångjärn till mina spinkiga fönster. På småfönstren i hall och kök har jag inte brytt mig om att sätta gångjärn. Där kan jag lika gärna öppna dörren om jag vill vädra eller släppa ut flugor.
Jag köpte upp mig på MASSA hörnbeslag. Det var precis i början när jag köpt huset och jag vet inte hur jag tänkte riktigt. Har i efterhand förstått att de egentligen inte är livsnödvändiga för fönstren, tvärt om kan det vara beslagen som orsakar röta. I dag hade jag inte satt dit dem alls.
 
Då nvänder jag de som sitter så jag kan öppna ett par.Fast jag tycker att det är lite opraktiskt att sätta spikar som det är här för att hålla fönstret men det kanske gjordes så? Eller finns bättre sätt?
 
aliback skrev:
Då nvänder jag de som sitter så jag kan öppna ett par.Fast jag tycker att det är lite opraktiskt att sätta spikar som det är här för att hålla fönstret men det kanske gjordes så? Eller finns bättre sätt?
I mitt hus fanns det gångjärn bara på ena fönsterluften i varje fönster. Den andra luften var fast monterad. Hur som helst var alla fönster noga igenmålade förutom en pytteliten vädringsruta. :D (Har pratat med grannar som hade likadant när de köpte sina hus) Det måste ha varit ofattbart dålig luft när dom förr bodde en hel familj utan ventiler utan andra möjligheter att vädra annat än genom dörren o det lilla vädringsfönstret och så med kokseldning som enda värmekälla. Allt var nog inte bättre förr.........

Precis som Pian har jag beslutat att inte sätta dit hörnbeslagen efter jag målat fönstrena. Det blir lätt stående vatten i hörnbeslagen och är man inte jätteduktig med att sköta underhållet så leder detta till att beslagen rostar o fönstret ruttnar i hörnen. Om jag i framtiden ångrar mig så kan jag när som helst sätta dit dom....
 
Hörnbeslag behöver inte vara nåt problem. Se bara till att fylla hålrummet med linoljekitt. Då får inte fukten plats, och det blir ingen röta.
 
Men att bara haka fast fönster med krokade spikar som mina är verkar lite osäkert. Kan man göra på annat vis eller är detta ok?
 
Säkert är det nog om du använder spik till alla 4 sidorna. Det är väl isåfall en fråga om utseende.

På mina gamla handblåsta fönster så är varannat "ytterfönster" (det sitter 2 yttre och 2 inre) pluggat. Sitter med 2 metallpluggar in i karmen och sedan en typ av hasp som håller fönstret stängt på plats. Det andra "ytterfönstret" sitter på gångjärn och kan öppnas vid behov. De två inre fönstrena används bara vintertid och sitter på enkla gångjärn.
 
Vi hade några få spikar runt fönstren på "sommartorpet" och det funkade bra. De var exempelvis väldigt lätta att sätta tillbaka efter att tjuvarna hade varit inne och snott allt som fanns.
 
Det är ju en fördel att de inte behöver göra åverkan och slå sönder för att ta sig in;)
Jag hade varit glad om de hakat bort fönster i stället för att ta sönder den fina gamla dörren:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.