Jag ska göra iordning mitt badrum. Det har varit helt utrivet och nu är bjälklaget klart. Nu börjar funderingarna komma på hur vi ska lösa vissa saker. Jag tänker göra det själv och därmed behöver det hållas på någorlunda enkel basis (om det nu går med ett badrum).

Läget är bjälklag med cc30 mellan bjälkarna. Jag ska ha två golvbrunnar på samma sida rummet men i vart hörn. Den ena ska vara till dusch, den andra till en tvättmaskin. Den första till duschen behöver ju "fall" så inte allt vatten därifrån rinner ut på golvet för mycket. Den andra får ju ett rör nedstucket i brunnen så där tyckte inte rörmokaren att jag behövde jobba mig med nån lutning på golvet.

Jag undrar, kan jag lägga 22mm självbärande spånskiva på golvet heltäckande. Fälla in brunnarna kant i kant med spånskivan och sen lägga en 10mm gipsskiva/spånskiva ovanpå hela golvspånet UTOM i hörnet där duschen ska vara och flytspackla ner fall där på det sättet? Räcker en skillnad på 10mm på ett avstånd på c:a 90cm som duschen är bred?

Är det ok att göra på detta sätt?
Lägger man fuktspärr sist när allt är snickrat eller hur funkar det?

Om hela tanken är uppåt väggarna, flika gärna vad ni själva hade gjort för att lösa saken och vad ni valt för material osv. Det blir inget klinker på golvet. Vi trodde det skulle bli det men vi har ändrat oss och kör matta på golvet och våtrumstapet på väggarna. Sen har vi ett önskemål om att kunna lägga elvärmegolv om möjligt. Golvet ska helst inte bli tjockare än MAX 35-38mm totalt ovan bjälklaget.

Tacksam för åsikter!! :)
 
T
Det ska vara fall till båda brunnarna.

Men om vi skiter i det så vet jag en firma som gjorde som du beskriver med gipsskivan men det var några år sedan dom slutade med det.

Men om du ska ha golvvärme så måste du flytspackla.
 
Vore det mitt badrum skulle jag nöja mig med en golvbrunn. Placeras golvbrunnen mitt i duschen tycker jag 10 mm borde räcka som fall.
I andra änden där tvättmaskinen skall vara skulle jag dra upp ett 50 mm rör genom golvet intill väggen och ansluta ett vattenlås typ tvättställ, rak modell. Till detta vattenlås finns en tillsats (kommer inte ihåg vad den heter nu) som man kan stoppa ner avloppsslangen i. Allt skruvas fast i väggen och man slipper ha slangen liggande på golvet. Blir ju mer att likna vid en fast installation.
 
tank77 skrev:
Det ska vara fall till båda brunnarna.

Men om vi skiter i det så vet jag en firma som gjorde som du beskriver med gipsskivan men det var några år sedan dom slutade med det.

Men om du ska ha golvvärme så måste du flytspackla.
Spelar det stor roll var vattenlåset finns? Om det sitter på väggen eller ligger i golvet kan väl inte spela så stor roll? Rörmokaren sa att han sätter en golvbrunn med vattenlås på bägge sidorna och den som ska vara till tvättmaskinen får ett galler med öppning i och sen sätter han ett rör på väggen som slangen sätts fast i så den kommer inte ligga på golvet, enligt honom.

Varför slutade de med gipsskivegrejjen för att få fall? Personligen tycker jag det är bra så kan bjälklaget vara rakt och att man justerar lutningen endast med ytskiktet ovanpå. Var det nån stor nackdel att ha det så?

Läggs golvvärmematta/slinga på spånskivan/gipset som sedan flytspacklas över sen eller hur funkar det?
 
Först 22mm spånskiva, sen värmegolv, sen flytspackla.
Kartonggips är inte är inte lägre tilllåtet i badrum därför slutade de med den skivan.
Har inte sett någon godkänd skiva med fall i än
 
Jaha, det är så man gör. Tänkte väl det.
Om jag lägger 22mm spån först och sen 10-12mm spån igen och gör samma grejj som jag tänkte med gipset och flytspackel över hela rasket?

Får man inte ha gips i badrumsväggar heller eller "får och får", man får ingen ersättning om det blir vattenskada antar jag? När jag rev ner den gamla badrumsinredningen så var det spånskiva på väggarna klädd med våtrumstapet och det inte fuktigt bakom där faktiskt så huvudsaken är kanske inte vilka material man änvänder utan ser till att det blir tätt och torrt?

ÄR det sk glasfiberarmerade gipsskivor man bör ha på väggarna om det ska vara "enligt boken"?
 
Varför vill du ha dubbla spånskivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.