Nyligen hade jag totalstopp i min gammal golvbrunn i tvättstugan. Jag tänkte därför visa hur jag löste det på ett ganska snabbt sätt, dock inte "rätt" sätt, om man frågar experterna.

Tvättmaskinen hade gått över natten och när jag kom ner på morgonen så var det ca 1 cm vatten över hela golvet i tvättstugan. Lite småpanik var min första känsla. Var är stoppet? kan vi använda toaletten? Det visade sig snabbt att stoppet var just i vattenlåset i den gamla golvbrunnen. Det var heller inte ett enkelt stopp att fixa. Jag försökte gräva ut allt jag nådde med handen och då insåg jag att vattenlåset var igensatt med grus, sant och cement! Cementen hade inte brunnit direkt i vattenlåset men det var så hårt packat och sedimenterat att det var en stenhård kaka. Att försöka göra något genom den lilla pluggen i vattenlåset var också lönlöst.

Efter endel googlande och rådfrågning var det klart att det bara var att bila upp hela brunnen och sätt in en ny. Dessa gamla brunnar är ändå inte godkända sedan länge och man bör byta ut dem så snart man kan. Så det RÄTTA sättet är alltså att byta ut hela brunnen. Det var dock inte aktuellt för mig då jag behöver lösa det nyss. Så denna lösning som jag visar nedan är mer av en akut lösning som går relativt snabbt och du får en mycket bra resultat. Det vinner dock inga skönhetstävlingar.

Min lösning: Fixa en kraftig hålsåg av bimetall, finns på alla vanliga byggvaruhus. Ta fram en gammal hederlig slagborr med sladd (slagborr bara för att de är lite kraftigare, du ska absolut inte använda slagfunktionen). Borra uppe ett hål direkt genom gjutjärnet son utgör vattenlåset. Jag hade en hålsåg på 108 mm, det är nog max storlek som får plats. Det tar tid att komma igenom och du behöver en kraftig borr. Glöm alla med batteri. Mina Makita-prylar på 18V orkade inte riktigt. Den första borren av märket "skitbilligt" brann upp. Men efter en tripp till Jula och ett inköp av deras billigaste slagborr med sladd (699kr) så hade jag en stort fint hål där jag kunde göra rent överallt utan problem. Ett tips är att ha en gruvdammsugare för att suga upp allt vatten och skit från brunnen. Sen tog jag en fet sträng med byggsilikon och stängde igen luckan.

Som sagt, en fullösning men en snabb lösning. Luckan ska ju endast hålla lukten från avloppet ute så silikonet duger fin i detta fall.

Alltid lika kul med avlopp i gamla hus ;)

En hand håller våta snäckor över genombruten yta med vattenspegling och mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Börjar ana oråd...

Ett lock på en gata med ett cirkulärt hål som avslöjar mörka djup under. Smutsigt och slitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Sugit upp allt vatten med grovisen och rensat det som går. Fortfarande totalstopp.

Ett avloppshål med vatten, rostigt lock bredvid, del av en slang, och geometriskt mönstrad galleröverdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. 108 mm hål klart. Dags att börja rensa.

Oorganiserad samling av sten och smuts i en genomskinlig plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Detta var stoppet. De större bitarna är hårda kakor av cement.

Förorenad, igensatt avloppsrör syns under rutig metallgaller, behöver rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Rengjort

Vertikal sektion av en brunn, med vatten synligt nertill, och sliten metallring som fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6. Silikon på...

Inuti ett rostigt rör eller brunn med vatten nertill och en tätning uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7. Klart. Nailed it!

 
  • Gilla
Ray och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.