Hejsan,

Vi köpte för ett tag sedan ett hus där den tidigare ägaren valde att själv renovera och kakla badrummet.

Tyvärr saknade han både kunskap och bättre vetande så resultatet talar för sig självt (var god se bild).
Vår plan är att helrenovera badrummet om ett par år men jag funderar på om det finns något enklare knep att ta till för att snygga till dessa fogar innan dess, utan att för dens skull lägga ner ett ofantligt stort jobb?

Kan man använda något medel för att lösa upp fogen tillräckligt mycket för att ta bort överflödet nu i efterhand?
Kan man skrapa och få det att se bra ut? Slipa? Putsa väck och fylla på nytt fog?

Alla tips och goda råd är välkommna.
 
  • Vit kakelvägg med ojämnt applicerad och klumpig grå fog mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att gå över med nån form av "scotch-brite", det brukar ta bort sånt som sitter löst ...

Annars finns det medel som man använder för att ta bort överflödig fog med, men om det där är det värsta stället, och ni har tänkt göra om allt så undrar jag om det är värt arbetet? Slarvigt gjort kanske, men inte det värsta fog-arbetet man stött på ... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du provat att gå över med nån form av "scotch-brite", det brukar ta bort sånt som sitter löst ...

Annars finns det medel som man använder för att ta bort överflödig fog med, men om det där är det värsta stället, och ni har tänkt göra om allt så undrar jag om det är värt arbetet? Slarvigt gjort kanske, men inte det värsta fog-arbetet man stött på ... :)
Tackar för tipset. Det finns några ställen som tyvärr ser lite värre ut men i grund och botten handlar det om att han har haft för bråttom och inte torkat bort och snyggat till fogen innan den torkat.

Hittade även ett liknande medel som någon kanske har testat?
https://www.bauhaus.se/klinkerrent-clean.html
 
C CharlieBrown skrev:
Tackar för tipset. Det finns några ställen som tyvärr ser lite värre ut men i grund och botten handlar det om att han har haft för bråttom och inte torkat bort och snyggat till fogen innan den torkat.

Hittade även ett liknande medel som någon kanske har testat?
[länk]
Verkar som att man kan använda avkalkningsmedel också, om det redan finns hemma kanske det är värt att testa på nått undanskymt ställe ... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar som att man kan använda avkalkningsmedel också, om det redan finns hemma kanske det är värt att testa på nått undanskymt ställe ... :)
Får åka in till någon butik och se vad de har hemma. Ska testa med scotch-brite och se hur mycket det tar. Helst hade jag velat få ner foget så pass mycket att det liknar detta men det är kanske att önska för mycket:
 
  • Vit kakelvägg med gråa fogar som exempel på önskat resultat efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville bara skriva att syra funkade perfekt men tyvärr var fogningen så pass dumt gjort att jag slipadd bort den helt och gjorde en omfogning av hela badrummet. Tog sin lilla tid men tekniken funkade i vilket fall som.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.