pannan jag har är en eryl dubbelpanna från 60 talet jag eldar ved i olje delen med slutet system med ett expansionstjäl på25l , skulle det gå att koppla in en gammal v.v.beredare (ctc 300l år 1987) som ack-tank , altså längst ner på pannnan tar den vatten som går till en stående cirkpump som senare pumpar vattnet till en elpatron och senare til bak på toppen av pannan , tror ni man kan sika på den kretsen ?
då lär man väl ha ett til/sturre expansionstjäl storlek? räcker 25 till
huset är 100+ och inte värdens bäst isolerade , i vintras när det var som kallast så stog termometern brevid sängen på 7-9 grader på morgon ,
v.v.beredare är föreldranas gamla , dom böt nyligen ut den , det som var trasigt var ett rör som går från botten till toppen men det bör gå att byta
 
Jag tror att ni skulle tjäna mer på och få större bekvämlighet samt enklare installation om ni valde att montera en förugn istället. Då slipper ni all rördragning samt att ni får bättre förbränning och mycket större volym per vedinlägg.
 
förugn gör inte det mest att det blir bättre förbrenning och högre värkningsgrad på pannan , längre rökgaskanaler , vist det du säger är bra men mitt problem att jag vill såva på natten inte elda och det är så jävla jobbigt att gå upp på morgon när det bara är 10 grader vid sängkanten , jag vill helt enkelt att värmen ska hålla lite längre
 
En förugn gör att du kan göra ett större ilägg med ved som brinner med lägre effekt (än din panna) men under betydligt längre tid. Verkningsgraden kommer också att öka (under förutsättning att du eldar rätt), förbränningen bli mer fullständig och rökgastemperaturerna lägre.

Visst, om du vill köra med elvärme så är det väl inget som hindrar dig, men då är det väl lättare att montera ett par elpatroner direkt i pannan!
 
Vedpanna skall väl eldas mot acctank för att komma till sin rätt? en vanlig slavtank på 750L löser säkert ditt problem.
 
jag har en 9kw elpatron men hade tänkt fixa ack tank på låg budget , har koppar rör , bäredare och ett till expansionskäl på 24 eller 25l om det skulle funka så är det bara rörmokaren som kostar , hade ej tänkt att kopla in elen på beredaren
det går inte att montera ett par elpatroner direkt i pannan
 
Du kan ju kolla efter en ack tank på blocket, finns en hel del billiga både med och utan elpatron.
 
på blocket fins det ack tankar , men frågan var mer tänkt om det skulle funka med kombinationen ovan , isåfall blir ju operationen billigare , efter som den där pannan är såpass gammal (byte framöver ),och jag inte vet vad det blir sen , fjärrvärme , solvärme , ved , pellets , ellernågot annat
fler som jag har pratat med säger att man inte ska ha någe större ack tank än 500l och att det är på gränsen
 
Du får ganska lite värme från en tank på 300 liter. Vattnets specifika värmekapacitet är 4186 Joule/[Kg * K] eller 4186 Ws = 1,163 Wh = 1,163 * 10^-3 kWh / [kg*K] om du har en tank som jobbar mellan 30 och 90 grader (optimal skiktning) får du alltså ut 1,163 * 10^-3 * 300kg * 60K = 21 kWh

Om en normalvilla kan anses ha ett maximalt värmebehov på 80 kWh per dygn så räcker din 300 liters tank till i ett kvarts dygn ungefär. Ditt hus kan visserligen ha mindre värmebehov än så beroende på uppvärmd yta och hur välisolerat det är, men du ska ner på halva värmelasten för att en 300 liters tank ska förslå ens i 12 timmar...

Skaffa en riktig tank isället, jag hittade min 750 liters slavtank på blocket för 3000 kr. 2 sånna och ordentlig isolering så kan du elda en gång per dygn istället.
 
Ja volymen på acktanken måste ju vägas mot vad pannan klarar av, helt klart. Frågan är om du kommer få en bra funktion på kretsen. Jag är inget proffs så jag skall egentligen inte uttala mig, men du behöver väl någon form av reglerutrustning för att säkerställa skiktningen exempelvis laddomat.

Vad du gör utan kretsen är egentligen att du tillför mer vatten till kretsen som du värmer upp med el och för tillbaka till pannan. Det fungerar säkert men är det ekonomiskt försvarbart jämfört med en standard eller återvinningskoppling av en reglerad ackumulatortank.

pannan jag har är en eryl dubbelpanna från 60 talet jag eldar ved i olje delen
Varför eldar du ved i oljedelen? Är det inte bättre att göra det i veddelen?
 
att älda i olje delen gör att ppannan blir aningen efektivare(tror jag) rökgas vägarna blir dubbelt så långa ,
är det någon som vet hur mycket vatten erylen innehåller har hört mellan 50-100l , då blir det en stor skilnad i mot idag även om det inte blir superdunder
 
Tror att effektiviteten snarare minskar då veddelen förmodligen har någon form av styrning som reglerar luftflödet vilket oljedelen väl saknar, dessutom behöver du väl inte bekymra dig om effektiviteten när du slänger in 15 vedträn eller 17? Det måste även vara tråkigt vid uraskning . Testa att elda där du ska. Tycker att du ska överväga att antingen skaffa pellets, en rejäl acktank och sköta vedeldningen i veddelen eller helt enkelt invetstera i en riktig vedpanna med tillhörande tankar.

En annan väg att gå om din panna tillåter (läs kort rör) är att förlänga rökgasvägen med ett rör från oljedelen till sista sotluckan i pannan. Vet i alla fall en som gjort det och hävdar att han fått en klar förbättring av förbränningen/verkningsgrad. Rökgaserna går då från veddelen bakvägen genom oljedelen och sen ut i skorsstenen. Du får då blocka den andra vägen såklart. Detta går givetvis inte på alla pannor, men en del.
 
Tror att det är en Eryl med två likadana förbränningsrum, där man kan flytta rostren till oljedelen? Isåfall har du helt rätt i att verkningsgraden ökar om man eldar ved i "kammare 1". Oljeeldningens rök går väl via kammare två?

En sån hade jag en 1,5 m3 tank via självcirkulation på en gång i tiden.
 
Tror att det är en Eryl med två likadana förbränningsrum, där man kan flytta rostren till oljedelen? Isåfall har du helt rätt i att verkningsgraden ökar om man eldar ved i "kammare 1". Oljeeldningens rök går väl via kammare två?

En sån hade jag en 1,5 m3 tank via självcirkulation på en gång i tiden.
Ok. Då förstår jag.
 
det är som mats säger , man flyttar luckor och gjutgjärns gallren till olje delen så får man plötslit dubbelt så long rökgasväg jag hadde tänkt att innan pannan nått 60 grader så kan cirkpumten vara avstängd , har hört att man inte ska uppna sjunen förns efter 60 grader (miljö stynpungt) eller om man vill ha varmt tappvatten snapt , funkade det bra eller tog det lång tid att innan pannan blev varm , hur var det med tappvatnet , det är fler som har sagt till mig att att man inte ska ha någe större ack tank än 500l och att det är på gränsen men man ska inte lysna på förståsigpåare så mycke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.