Hej,

Har ett 70-tals hus där jag måste fixa i ordning på källarfönsterna.
Har 2 st enkelfönster med frostat glas och 5 st dubbel fönster med kittade glas. Dom behöver kittas om och målas. Trät är bra.

Då det är en del jobb så funderar jag på om jag skall uppgradera till en 2-glas kassett få enklare putsning, minskat ljud och kanske lite bättre energivärde.

Alla fönster behöver inte vara öppningsbara som dom är idag men några behöver vara det.

Som jag ser det så finns det två alternativ:
  1. Plocka ur glasen i fönsterbågen och montera en kassett
  2. Plocka ur fönsterbågen helt och lista in en kassett (vilket innebär att de öppningsbara måste vara enligt 1 ändå)

1:an tänker jag mig att plocka ur glaset, fräsa/såga upp ytterbågen i nivå med innerbågen, skruva ihop fönsterbågarna, lägga i en kassett från utsidan och sätta fast med glaslist.
2:an kommer ju innebära att olika fönster får olika stil beroende på om de är öppningsbara eller inte och kanske blir konstigt. Dessutom är ju karmen inte helt jämn (en liten kant längst ner)

Så jag lutar åt alternativ 1.


  • Är det någon annan här som har gjort så?
  • Är det rätt tillvägagångssätt som jag beskriver ovan?
  • Har ni andra tankar/idéer/synpunkter är det välkommet såklart :)

Lite bilder:
20130811_125001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_121800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_121902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_122352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130811_122301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har haft samma fundering, men inte kommit till skott ännu.
Planerar att göra enligt alternativ 2, göra om till fasta fönster.

Vore intressant att höra om någon kan se problem med att sätta kassetten direkt i karmen?
Det känns som en väldigt enkel och tilltalande lösning. Billigt blir det också, samt att det ger mer ljusinsläpp i källaren.

Fasta fönster kan naturligtvis vara ett problem med utrymningsvägar, men det kanske du redan har tänkt på?

Här är en bra länk till en som gör enligt alternativ 1.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/147317-bilder-ifran-fonsterrenovering.html
 
Bra länk, den har jag sett tidigare men inte hittat tillbaka :)
Hittade även idag en annan liknande tråd http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/210099-3-glaskassett-direkt-i-karmen.html

Är nog inga praktiska problem att sätta kassetten i karmen. Kanske skulle lyfta ur lite fönster och betrakta på lite håll....

Utrymningsvägar har jag tänkt på och i de flesta fall finns två andra; antingen upp genom husets trappa eller ut genom garaget men klart att genom ett fönster kommer man direkt ut. Jag kommer sannolikt sätta kassetten i fönsterbågen om inte annat för utseendet
 
Personligen tycker jag nog det verkar bli snyggare att sätta direkt i karmen.
Räknar dessutom med att få 25-30% mer glasyta i mina små fönster om man tar bort fönsterbågen, så det blir ju betydligt mer ljusinsläpp.

Letade efter någonstans att skicka efter både glas och material, men hittade inget i Sverige.
Hittade däremot denna i Danmark, så om du befinner dig i södra landsänden kan det vara ett tips: http://www.interglas.dk
När man kollar priserna här verkar det som det är rätt rejäla påslag hos många glasmästare!
 
Har monterat flera kassetter direkt i karmen och det är inget problem.
Att tänka på är att falsen oftast är för smal för att ett isolerglas ska passa bra. Det löses enklast genom att trälister bygger på falsen ytterligare och spacklas/fogas in så att det blir snyggt.
En isolerruta ska ha 5 mm runt om mot karmen sen bygger limmet mellan glasen 10 mm. En bra fals är ca 20 mm.
4 mm tätningsband ska användas på både in och utsida.
Neråt på utsidan är det bäst om man använder en aluminiumprofil som mästarlist.
Finns att köpa hos närmaste glasmästeri.
 
Man spikar o fogar fast trälisterna på utsidan? Hur blir det med inbrottsskyddet?
 
Kan inte tillföra så mycket om montaget, däremot kan jag rekommendera interglas efter att ha handlat där. De var klart billigast av alla jag hittade och kvaliteten var det inget fel på heller.
 
Vanliga energiglas då? Vi körde i det på våra källarfönster och övervåningen, funkar perfekt med minimalt ingrepp. Billigare än kassett också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.