Jag läste att det tydligen ska vara ett specialfix till glasmosaik (som sitter på ark). Jag har köpt Casco Multifix som vi ska ha till både mosaiken på golvet och kaklet på väggarna. Funkar det tror ni? Måste dubbelkolla här på forumet om det är nån som vet nåt om det här.

// Lidman
 
Ja det funka med det. Sen vad som ev kan hända har jag ingen aning om ::). Men mitt sitter där det skall sen 6 år tillbaka i alla fall ;)
 
Känner inte exakt till Casco som fabrikat så det kan jag inte svara på, men en annan viktig aspekt när det gäller just glasmosaik är att använda vit fix, annars påverkas själva nyansen på glaset i mosaiken i negativ riktning, kanske inget nytt för dig, men bara för säkerhets skull....... :)

MVH//Christina.
 
om du köper ark som sitter på nät går det bra med vanligt fix..se bara till att använda en kam som är max 3mm djup ..annars får du stora problem vid fogningen..köper du ark som sitter på papper får du räkna med lite efter arbete med att pilla tillbaka mosaikbitar som lossnar när du vattnat av pappret.. :)
 
.......................vill även tillägga att jag häller med föregående att man får finare resultat med vit fix...tror det var höganäs kakel som tagit fram ett färgat fix som även går att foga med i ett och samma moment speciellt till mosaik..har dock ej provat det än.
 
ikeahantverkaren skrev:
köper du ark som sitter på papper får du räkna med lite efter arbete med att pilla tillbaka mosaikbitar som lossnar när du vattnat av pappret..
Mao. köp inte mosaik med ovansidan fäst på papper, jättesvårt att få snyggt, även för den som är van att sätta mosaik.

MVH//Christina.

*EDIT* Förutom att pilla dit bitar som lossnar när pappret ska bort så blir det nästan alltid (större eller mindre, men dock ;)) ställen där det syns var skarven mellan arken är, alldeles speciellt om du har en lite mörkare eller starkare färg på mosaiken och fogar med ljusare fog :p.
 
Buddha skrev:
Till fogningen rekommenderas flexfix av samma anledning som med limmet -det brinner mycket fortare och man kan tvätta mosaiken efter en mer normal väntan.
Vilket omedelbart leder till nästa 'gör inte så här' tips ;), se till att tvätta mosaiken noggrannt så fort som möjligt, det blir annars ett hästjobb att få bort den fog som fått sitta kvar för länge på själva mosaikbitarna :'(

Usch....... nu avslöjar jag verkligen vilken tabbe jag själv gjorde fast jag försökte vara så noggrann, men då vi inte hade flyttat in vid det tillfälle som ovanstående skulle ske så tyckte jag där efter midnatt att golvet efter x antal torkningar såg helt perfekt ut och orkade inte vänta tills det torkat ordentligt, när jag sedan kom dit nästa morgon så ville jag bara gråta ;)

Men ytterligare ett oräkneligt antal skurningar senare samt en sväng till kakelbutiken för att få någon form av nödhjälp (som uppenbarade sig i form av en dyr flaska med fogborttagningsmedel samt ett skurblock) hem för ytterligare några varv med skurblock och vatten, så såg det slutligen faktiskt lika perfekt ut även i torrt skick som när det var blött, men det tog mig en hel dag av skurande att uppnå det resultatet :p ;)

MVH//Christina.
 
den tabben gör man konstigt nog bara en gång ;D

händerna var bra trasiga efter att man polerat bort allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.