Vi ska ge oss på att renovera en kolonistuga och i hela stugan finns gamla strukturtapeter, när jag pillar bort lite av tapeterna ser det ut såhär under. Är det någon slags isolering som tapeten sitter direkt på? Och vad behöver man göra för att kunna sätta upp nya tapeter eller målningsbara väggar istället för den här gamla tapeten? Det verkar vara samma underlag bakom all tapet.
Skalade hörnet av en vägg där strukturtapet tagits bort, exponerar brunt, fiberrikt material som kan vara isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som drar bort gammal strukturtapet och avslöjar brun fiberisolering på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det mesta beror på hur mycket jobb man vill göra... Jag tillhör kategorin som tar bort allt jag ser och bygger nytt... Så jag hade tagit bort, samtidigt fått en blick över skicket, isolering m m inne i väggen. Sedan ny gips. med osb bakom.

Enklast är nog att sätta dit en renoveringstapet (tror det heter så, matta man sätter över som döljer ojämnheter) gissar jag. Aldrig använt p g a ovanstående, så vet ej hur bra de är. Annars finns renoveringsgips på bara 6 mm, den bygger lite och det ser ut som att du har material att skruva i.

Skivan du har bakom är väl bara en gammal variant av typ spånskiva? Finns säkert ett namn...
 
  • Gilla
lundkvistar
  • Laddar…
Det är en tretexskiva bakom din tapet, mer eller mindre standard innan gips.
Beroende på vad den är satt med så är den enkel att riva men det kan bli mycket spik att rensa sedan. Den ser ju ut att vara satt med pappspik så de lär ju inte vara så svåra att hitta....
Jag gillar varken renoveringstapet eller 6mm gips, du kan testa att bredspackla men gör en liten bit och kolla så inte tapeten släpper. Annars bara att riva ner och sätta gips, med en 12mm gips så kommer det bygga typ samma (tror den fanns i både 10, 12 och 15mm iofs. Antar nästan du har brädväggar bakom och då blir ju osb överflödigt.
Isoleringsvärdet är väl inget du kommer märka av, ev lite mer ljud, denna var ju mjuk och gips är hårt men troligen inte heller nåt som märks i en kolonistuga.
 
  • Gilla
lundkvistar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.