Efter att ha läst genom flertalet trådar om fiskbensparkett har vi bestämt oss för att själva prova lägga det i hall och vardagsrum/matsal.

I detta har vi några funderingar som jag gärna tar experthjälp om;

1. Underlaget är 22mm golvspån. Var först inne på att lägga plywood för att spika men efter att ha läst flertalet trådar och pratat med Parkettbutiken i Stockholm har jag nu landat i att limma för att slippa ytterligare bygghöjd och för att slippa knarr. Tycker ni detta är rätt resonerat eller bör jag tänka om?

2. Nedan har jag gjort en bild över planerad läggningsriktning. Vad tycker ni om att ha olika läggningsriktning i hall och övriga rum? Bör jag tänka om och lägga det i samma riktning som övriga rum? Hur skulle ni lägga det?

3. Hänger ihop delvis med fråga 1. Om jag väljer att vända läggningsriktningen så att det är samma riktning i alla rum. Lägger man listband och fris på vardera sida i öppningen mellan vardagsrum och hall eller kan man fortsätta fiskbensmönstret mellan rummen? Är en större öppning mellan dessa 2 rum som är ca 120 cm bred. Hur skulle ni göra?

4. Funkar det bygga ihop alla dessa golv, ca 55 kvm, eller får jag problem med rörelser i golvet då? Vet att det brukar finnas begränsningar för flytande golv men känner inte till riktigt hur det funkar för stavparkett.

Tack på förhand


Planritning som visar läggningsriktning för fiskbensparkett i hall och angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med all respekt för hög kunskap hos frågeställaren men jag undrar ändå: Yrkesmässiga golvläggare behöver några år erfarenhet under kunnig handledning för att lära sig lägga parkett. Det är inte som att lägga klickgolv. Eller har jag missat något?
 
Det finns flera trådar här på forumet med vanligt folk som har lagt fiskbensparkett, så omöjligt för en amatör är det inte. Och varför skulle det vara det?

Dessutom finns fiskbensparkett som klickgolv nu för tiden :)
 
Jag är väl införstådd med att det inte är det enklaste jobbet och jag är endast en glad amatör. Men med en hel del vilja, noggrannhet och bra verktyg så brukar det mesta vara möjligt;) ni får väldigt gärna återgå till frågorna
 
Plywood som underlag är mer formstabil än spån avseende fukt- och temperaturvariationer och kan därför läggas i större sammanhängande sjok, tror jag.
 
Du efterfrågade experthjälp, och det tror jag tyvärr kan vara svårt att hitta, även här. Men jag kan försöka mig på en redig killgissning. Jag har nämgligen också tänkt att göra det här någon dag.

1. Golvspån och lim tror jag blir utmärkt. Möjligtvis även spika bara för för att hålla fast medan limmet torkar. Hur hade du tänkt göra för att lägga golvet "i press" medan limmet torkar?
Jag tror inte att golvspån är nämnvärt mindre formstabilt än plyfa.

2. Jag hade lagt som du tänker tror jag. Men det är ju bara en smakfråga.

3. Jag hade inte lagt ihop mönstrena utan haft fris emellan. Känns mycket mer förlåtande, och jag tror inte att det blir mindre snyggt.

4. Om du limmar tror jag knappast att du behöver ha rörelsefogar. Flytande golv skall ju kunna röra sig i fårhållande till underlaget, men har du limmat parketten så är ju allt en enda "kaka"
 
  • Gilla
danne888
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Du efterfrågade experthjälp, och det tror jag tyvärr kan vara svårt att hitta, även här. Men jag kan försöka mig på en redig killgissning. Jag har nämgligen också tänkt att göra det här någon dag.

1. Golvspån och lim tror jag blir utmärkt. Möjligtvis även spika bara för för att hålla fast medan limmet torkar. Hur hade du tänkt göra för att lägga golvet "i press" medan limmet torkar?
Jag tror inte att golvspån är nämnvärt mindre formstabilt än plyfa.

2. Jag hade lagt som du tänker tror jag. Men det är ju bara en smakfråga.

3. Jag hade inte lagt ihop mönstrena utan haft fris emellan. Känns mycket mer förlåtande, och jag tror inte att det blir mindre snyggt.

4. Om du limmar tror jag knappast att du behöver ha rörelsefogar. Flytande golv skall ju kunna röra sig i fårhållande till underlaget, men har du limmat parketten så är ju allt en enda "kaka"

Tack för bra svar. Gällande nr1 hade jag tänkt skjuta dyckert med pistolpickan under läggningen för att precis som du säger, få golvet att ligga på plats och förenkla läggningen. Det bör väl även hjälpa till med att pressa ner golvet mot limmet också.
 
D danne888 skrev:
Tack för bra svar. Gällande nr1 hade jag tänkt skjuta dyckert med pistolpickan under läggningen för att precis som du säger, få golvet att ligga på plats och förenkla läggningen. Det bör väl även hjälpa till med att pressa ner golvet mot limmet också.
Jo, det tror jag är det bästa, och så har jag för mig att någon av dem på forumet som lagt mycket fiskben själv gjorde. Jag hade tänkte lägga med golvvärme under, och då blir det ju lite mer knepigt.
 
Kom ihåg att uppdatera den här tråden, gärna med många bilder :) Jag är väldigt intresserad av att lära av andras erfarenheter, och det är nog många med mig som är det.
 
Lite sent ute kanske men jag limmade 110 kvm fiskben under våren (finns tråd). Merparten på betong men även en liten övervåningen med spårad golvspån. Jag skruvade en 6 mm plyfa på spånet och limmade staven på det. Funkade fint.

Men du kanske redan är i mål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.