Hej hej,

Jag håller på och renoverar lägenhet och nu börjar det bli dags att beställa golv. Har bestämt mig för fiskben i vardagsrum/kök/hall. En sammanhängande yta på ca 40m2. Upptäckte att det nu finns fiskben som klickparkett men hittar inte många som skriver om sin erfarenhet av fiskben som klickparkett. Har någon här på forumet erfarenhet av detta? Har det fungerat bra eller dåligt?

Jag tittar specifikt på ett golv från Bauhaus; Lignum Folium Ek, Mattlack. https://shorturl.at/nyQ67 Är det någon som har lagt det golvet eller annat fiskben från Lignum? Jag har noterat att det blir en subtil inåtbuktning i skarvarna pga att kanterna är slipade med en lätt profil, är lite rädd att det kan bli svårt att hålla rent och bilda en smutsfälla på sikt.

Allmänna tips och råd uppskattas. Jag har aldrig lagt fiskben tidigare men är relativt händig och noggrann så med lite tålamod och lite tur ska det nog gå vägen. :) Tackar på förhand
 
Mats-S
Seriöst, den där är inte snygg ...

Stavarna är ju groteskt stora, en äkta fiskben är stavarna små och nätta, och det är precis det som gör den så snygg. Dom här stavarna är 11cm breda och 66 cm långa, helt sjukt fel mått, förstör hela tanken med fiskbensparkett. Men iofs, smaken är som baken delad, så det här är vad jag tycker :)

Att lägga den är troligen inga problem, en äkta fiskben kräver tålamod och kunskap (har själv lagt några), den här är troligen betydligt enklare, så den biten är nog inga problem för dig.

Råd:
En äkta fiskben läggs med en "ram" mot väggarna, tror inte den detaljen finns med på den här klickvarianten. Så det är ytterligare en avgörande detalj som förstör helhetsintrycket av golvet.

Summa sumarum, jo dom kallar det fiskben, men det är inte klassisk fiskben som du får ... så om du vill ha en snygg stilfull parkett i fiskben finns det inga genvägar, bara att slanta upp och anlita en duktig välrenommerad golvläggare ... dvs. inte några klåpare.
Jag har själv fått överta fiskbensläggning från några klåpare som hade noll koll på hur man gör ... kunden som var en bekant till mig ringde helt desperat och bad mig asap komma över och kolla på vad dom sysslade med ... total katastrof!

EDIT:
Såg det här inlägget på forumet från en som lagt golvet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fiskbensparkett-utan-a-och-b-stav-mina-erfarenheter.480695/

hmm ... inte är det snyggt inte, ser helt grotekst ut i min värld ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Seriöst, den där är inte snygg ...

Stavarna är ju groteskt stora, en äkta fiskben är stavarna små och nätta, och det är precis det som gör den så snygg. Dom här stavarna är 11cm breda och 66 cm långa, helt sjukt fel mått, förstör hela tanken med fiskbensparkett. Men iofs, smaken är som baken delad, så det här är vad jag tycker :)

Att lägga den är troligen inga problem, en äkta fiskben kräver tålamod och kunskap (har själv lagt några), den här är troligen betydligt enklare, så den biten är nog inga problem för dig.

Råd:
En äkta fiskben läggs med en "ram" mot väggarna, tror inte den detaljen finns med på den här klickvarianten. Så det är ytterligare en avgörande detalj som förstör helhetsintrycket av golvet.

Summa sumarum, jo dom kallar det fiskben, men det är inte klassisk fiskben som du får ... så om du vill ha en snygg stilfull parkett i fiskben finns det inga genvägar, bara att slanta upp och anlita en duktig välrenommerad golvläggare ... dvs. inte några klåpare.
Jag har själv fått överta fiskbensläggning från några klåpare som hade noll koll på hur man gör ... kunden som var en bekant till mig ringde helt desperat och bad mig asap komma över och kolla på vad dom sysslade med ... total katastrof!

EDIT:
Såg det här inlägget på forumet från en som lagt golvet:
[länk]

hmm ... inte är det snyggt inte, ser helt grotekst ut i min värld ;-)
Tack för snabbt svar!

Du har såklart rätt i att det blir snyggare att göra det ”på riktigt” :) Jag räknar bara med att bo i lägenheten i 5 år, hade det varit en längre tidshorisont hade jag tänkt lite annorlunda.

Däremot tycker jag faktiskt att det är snyggare utan ram.

Grym länk! Tack 🙏
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
markuslj markuslj skrev:
Däremot tycker jag faktiskt att det är snyggare utan ram.
Som jag skrev, smaken är som baken delad ;-) Så den delen var absolut inte menad som kritik, tvärtom så är det väl tur att vi alla har olika smak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.