Hej!

Då är det dags att lägga om golvet i matsalen. Jag kommer att ha vattenburen golvvärme i spårad 22 mm spånskiva. Ovan på detts skall jag lägga klassisk fiskbensparkett. Jag har ett par frågor om undelaget:

  1. Fungerar följande (underfrån): cc 600mm, spårad golvvspån med slang och plåt, 11 mm furuplywood, limmade stavar?
  2. Om det fungerar hur fäster jag plyfan i golvspånen? Räcker det att skruva eller skall detta limmas?'
  3. Andra tips på hur jag bör göra?
Tack på förhand!
 
Varför plywood och inte golvgips? Vilket som så tycker jag att du ska limma det med Maxit/Weber 616 eller motsvarande produkt och sedan skruva.
 
Men golvgips är väl inte lämpligt att skruva i? Om jag kör med plyfa, hur tjockt skall jag ha? Bättre med två tunnare limmade lager? Några andra tips?
 
Golvgips är lämplig att skruva i om du menar att skruva fast det mot golvspånet som ligger under, skulle säga att det är ett mer stumt material än plywood att ha som underlag för parkett. Om du ändå har tänkt dig att limma parkettstavarna mot underlaget så fungerar gips fint. Om du däremot hade tänkt dig att spika parkettstavarna så måste måste du ha plywood eller något annat som lämpar sig för spikning. När man kör plywood kör man ibland två lager för en total tjocklek på runt 15-18 mm som ligger i olika riktningar för att generera ett fast undergolv utan stora rörelser. Om du kör golvgips tvärs riktningen av golvspånet uppnår du samma sak med endast ett lager. Limma eller skruvlimma lämnar jag till andra att ge råd om men mest stabilt borde det bli med båda.

// Mats
 
Tack för svaren. Tanken var att jag skall lägga golvvärme i glespanel (28X70) och ovanpå glespanelen vill jag ha något som jag kan limma parkettstavarna på. Tacksam för förslag!
 
Hej! Jag är inne på samma spår med stavlimmad fiskbensparkett. Läser i Golvbranschen, GBR. Trägolv på golvvärme (utgåva 2:2005) på sid 26 som beskriver att man kan sänka ned glespanel mellan golvbalkar 600 cm cc och ovanpå lägga ångspärr, grålumppapp, 9mm plywood och sedan spika den massiva stavparketten. Någon som har erfarenhet av det?
Man borde väl lika gärna kunna limma stavarna på på plywood i denna lösning?
 
  • Sektionsdiagram över golvkonstruktion med stavparkett, plywood och golvvärme inklusive ångspärr och grålumppapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sixten08 skrev:
Tack för svaren. Tanken var att jag skall lägga golvvärme i glespanel (28X70) och ovanpå glespanelen vill jag ha något som jag kan limma parkettstavarna på. Tacksam för förslag!
Hur gick det med golvet och lösningen Sixten08?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Golvgips är lämplig att skruva i om du menar att skruva fast det mot golvspånet som ligger under, skulle säga att det är ett mer stumt material än plywood att ha som underlag för parkett. Om du ändå har tänkt dig att limma parkettstavarna mot underlaget så fungerar gips fint. Om du däremot hade tänkt dig att spika parkettstavarna så måste måste du ha plywood eller något annat som lämpar sig för spikning. När man kör plywood kör man ibland två lager för en total tjocklek på runt 15-18 mm som ligger i olika riktningar för att generera ett fast undergolv utan stora rörelser. Om du kör golvgips tvärs riktningen av golvspånet uppnår du samma sak med endast ett lager. Limma eller skruvlimma lämnar jag till andra att ge råd om men mest stabilt borde det bli med båda.

// Mats
Skulle du även säga att det funkar fint med glespanel 22 mm tvärs bjälklaget cc 600, golvgips 12mm och sen limmad stavparkett 16 mm eller är det att föredra att lägga glespanelen nedsänkt i träbjälklaget?
 
  • Gilla
David_Sj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.