Har tänkt att bygga hus och har varit i kontakt med flera olika hustillverkare.
Har nu varit i kontakt med fiskarheden och vi har tittat lite på Hägern 1 1/2 plan 160kvm.
Enl. säljaren så skulle den kosta 1,35 färdig med grund.
Jag har kollat igenom leveransbekrivning och vad som ingår och det mesta verkar ju vara med (förutom att badrumsinredning inte är komplett).
Tycker ju att det låter ganska billigt och är osäker på om det kan stämma. Är viktigt att vi får en så noggrann kalkyl som möjligt då kringkostnader verkar dra iväg till runt 600 tusen (tomt, bygglov, planavgift, fjärrvärme, vatten, el, extra fyllnadsmassor, byggel, byggränta, hyra av byggnadsställning, kvalitetsansvarig, etc.etc.)
Får inte kosta mer än 2,1 allt som allt (har inte räknat med planering av tomt i detta)
Om det är någon av er som byggt med fiskarheden, hur väl har säljarens kalkyl stämt?Vad har tillkommit? Vad är vanligt att man missar att räkna med när man gör kalkyler inför nybygge? Är som sagt novis och känns som att jag skulle behöva lite hjälp och information från er kunniga inför denna dyra affär....

Tack så mycket...........
 
Markarbeten är det som är svårast att kalkylera.

Allt annat bör ni ju kunna kontrollera ganska bra.

MVH Roger
 
Sitter just med en offert pa en Fiskarhedenvilla Svanen. Nagra extra tillval:

Takhojd Undervaning 2.60
Annan fasad
Extra fonster
Rostfria vitvaror
Oppen planlosning mellan kok och vardagsrum.
Annars standard

Landar pa 1.825 mill. for huset. Nyckelfardigt inkl grund till tvabilsgarage. Tomten blev lite dyrare an planerat sa garaget far vanta lite. Blir dock billigare att gjuta grunden till garaget samtidigt med husets.

Tilkommer sjalvklart bygglov, pantbrev, lagfart osv.

Nagon som byggt Svanen som kanner igen siffran. Haller FHV offert????
 
Olmen> Blir dock billigare att gjuta grunden till garaget samtidigt med husets.


Hej!

Hade tänkt göra likadant...tar garaget senare, men vill gjuta grunden. Hur många kvm gjöt du och vad kostade det för bara att gjuta grunden för garaget? Var det indraget el/vatten i plattan med eller drar du in det efteråt?

:)
 
Jag har inte byggt än men i offerten "pratades" om ett oisolerat tvåbilsgarage. Vad gäller VVS i garaget har jag ingen aning om just nu, sitter i ett tidigt planeringsstadium, men det offererade priset var 50.000 riksdaler bara för plattan. Dock skall tilläggas att det gäller så länge det inte behövs sprängas m.a.o. Totalt standard.

Fördelen med att gjuta plattan till garaget samtidigt som husplattan är ju att byggjobbarna inte behöver "etablera" sig på plats två gånger = billigare.

En annan fördel är att ett bygglov är i min kommun giltigt i två år. Om byggnaden är påbörjad (gjuten grund!!!) så är det giltigt i fem år. Vilket innebär att man har lite mer tid på sig att spika upp väggar o tak.
 
Olmen skrev:
Fördelen med att gjuta plattan till garaget samtidigt som husplattan är ju att byggjobbarna inte behöver "etablera" sig på plats två gånger = billigare.

En annan fördel är att ett bygglov är i min kommun giltigt i två år. Om byggnaden är påbörjad (gjuten grund!!!) så är det giltigt i fem år. Vilket innebär att man har lite mer tid på sig att spika upp väggar o tak.
Det var ju smart! Hade tänkt lugna mej med garaget och ta det senare, men har man 5 år på sig efter gjutningen så kan man ta det lite lugnare med det projektet. Känns som att man vill ro hem huset först och flytta dit, så kan man göra mer på garaget på plats. 50 papp för ett dubbelgarage lät inte mycket...Jag ska bygga ett enkelt garage.

Tack för tipset! :)
 
Olmen skrev:
Sitter just med en offert pa en Fiskarhedenvilla Svanen. Nagra extra tillval:

Takhojd Undervaning 2.60  
Annan fasad
Extra fonster
Rostfria vitvaror
Oppen planlosning mellan kok och vardagsrum.
Annars standard

Landar pa 1.825 mill. for huset. Nyckelfardigt inkl grund till tvabilsgarage. Tomten blev lite dyrare an planerat sa garaget far vanta lite. Blir dock billigare att gjuta grunden till garaget samtidigt med husets.

Tilkommer sjalvklart bygglov, pantbrev, lagfart osv.

Nagon som byggt Svanen som kanner igen siffran. Haller FHV offert????
Hej,
Har du fått pris med totalentreprenad eller generalentreprenad?
Jag håller själv på att ta in priser från Fiskarheden, men skulle helst vilja ha totalentreprenad eftersom jag bor 20 mil från byggplatsen (Uppsala/Alsike). Har ingen aning om deras kalkyl håller..

Jag har fått pris på Svanen, ditt pris verkar rimligt, jag fick 1.7 utan tillbehör. Jag ska få produktionskalkyler för Svanen, Tranan, och Doppingen denna vecka med tillbehör enl nedan;
2,6 takhöjd NB
badkar
vidbyggt garage (1 bils, förlängt 5m)
Kakel&klinker i våtutrymmen
Täljstenskamin
extra isolering i innervägg




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.