FInns det erfarenheter av dem här på Forumet?
 
Tryck på search!
Det finns massor med info i äldre trådar. ;)
 
har tittat på dom lite och jag tror att man skall vara insatt i bygg branchen och vill göra/styra mycket själv.
anledningen till att jag tittar vidare är att fiskarheden fick dålig kritik på kvalitetsansvarigs hemsida rankinglista
http://www.kvalitetsansvariga.se/trahus1.htm
 
glasis skrev:
har tittat på dom lite och jag tror att man skall vara insatt i bygg branchen och vill göra/styra mycket själv.
anledningen till att jag tittar vidare är att fiskarheden fick dålig kritik på kvalitetsansvarigs hemsida rankinglista
[länk]
Man behöver inte slå i en enda spik själv bara för att man väljer Fiskarheden. De fixar gärna så att kåken blir nyckelfärdig och även på totalentrepenad som du så vill.
 
KarlXII skrev:
Tryck på search!
Det finns massor med info i äldre trådar.  ;)
Jag har sökt ;)- infon som finns handlar nästan uteslutande om priser - jag är intresserad mer av hur de fungerar f ö....
Således fortfarande tacksam för de ev erfarenheter som finns!
 
Hej Christian!

Vi ska bygga Tranan i vår, och jag är därför intresserad av andras erfarenheter. Onekligen känns det lite ogreppbart så här i startgroparna... :-/
När startar ert bygge? Var bygger ni?
Ska ni göra mycket själva? Har ni ändrat något i själva konstruktionen?

Vi valde f ö också Fiskarheden genom nöjda bekantas bekanta...
 


GF...de jag menar är att det kommer i små bitar och skall en snickare stå och spika i hopp huset ute så försvinner grejen med de bra priset.då skulle jag välja ett modulhus som byggs inomhus,priset blir ungefär samma.
 
glasis skrev:
GF...de jag menar är att det kommer i små bitar och skall en snickare stå och spika i hopp huset ute så försvinner grejen med de bra priset.då skulle jag välja ett modulhus som byggs inomhus,priset blir ungefär samma.
Det är sant att priset blir ungefär detsamma. Men du får nog ett hus som är mer gediget om du väljer Fiskarheden och du har mycket större möjligheter att göra förändringar på huset om du vill det.

Jag menar bara att det finns ingen anledning att välja bort Fiskarheden bara för att man inte är händig eller inte har tid att bygga själv. Och det finns ännu mindre anledning att välja bort dem för att de har fått dåligt betyg hos kvalitetsansvariga.se...
 
Bob_the_builder
Nej, den sidan är inte speciellt förtroendeingivande. Stavfel och "trasiga" länkar blandat med tafflig layout. Förhoppningsvis kan de mer om hus än om html... :D
 
G F....du har rätt i att välja bort fiskarheden är fel hör man inte är händig eller bygger själv.min tanke är att om jag endå lejer bort arbetet kan det utföras inomhus i torr miljö.med tanke på ranking listan varför ignorera en varning för felkonstruktion.dom arbetar endå som kvlitetsansvariga så dom borde veta vad dom skriver om.
de du menar med de får du förklara lite mer.

B B....vadå förtroendeingivande pga hemsidan?så kan man ju inte resonera.dom skall vara proffs till skillnad från oss som skriver här på forumet.
 
glasis skrev:
G F....du har rätt i att välja bort fiskarheden är fel hör man inte är händig eller bygger själv.min tanke är att om jag endå lejer bort arbetet kan det utföras inomhus i torr miljö.med tanke på ranking listan varför ignorera en varning för felkonstruktion.dom arbetar endå som kvlitetsansvariga så dom borde veta vad dom skriver om.
de du menar med de får du förklara lite mer.
Konstruktionsparametern i listan är faktiskt den enda som jag tycker är givande på något sätt. Men det framgår ändå inte hur statistisken är framtagen och sedan är det inte omöjligt att Fiskarheden har gjort någon modifikation av sin konstruktion så att den blir bättre.
Sen tror jag det är svårt att göra en rättvis jämförelse mellan husföretag som görs nyckelfärdiga på totalentreprenad eller lösvirkeshus som byggs av amatörer. Är det husföretaget eller den som byggt det som gör att det blir bra eller dåligt betyg.

Mina största invändningar mot listan är att det inte framgår hur många objekt som statistiken baseras på och att det inte syns om det är husföretagen, byggentreprenörerna eller byggherrarna som bidrar till statistiken. Gör entreprenörena/byggherrarna ett dåligt jobb så är det husföretaget som får dåligt betyg - det är inte rättvist.
 
AC skrev:
Är du säker att det inte är något fel på din browser? Här fungerar Fiskarhedenvillans hemsida felfritt. Stavfel också? [länk]
Den sidan är det inget fel på men sidan som det gällde är www.kvalitetsansvariga.se.
 
nu har jag skickat ett mail och frågat kvalitetsansvarig.se.så vi får se om/vad dom svarar.
jag hör av mej när jag fått svar
 
Bob_the_builder
glasis skrev:
B B....vadå förtroendeingivande pga hemsidan?så kan man ju inte resonera.dom skall vara proffs till skillnad från oss som skriver här på forumet.
Vet inte om du läste vad jag skrev... "sidan är inte speciellt förtroendeingivande." "Förhoppningsvis kan de mer om hus än om html."

Jag tycker dock att det tyder på bristande professionalism att ha en website där texten inte är korrekturläst och där länkar inte fungerar. Jag kan inte låta bli att tänka att sådant också kan avspegla sig i utfört arbete på andra områden.

Dessutom håller jag med GF om att den aktuella rankinglistan saknar alldeles för många parametrar för att bli en av mina urvalsfaktorer.
 
Jag har fått en offert och i brevet så står det att man helst ska ordna med lokala förmågor om man vill ha det färdigbyggt...

Så här uppskattar man priset:

Sparven:

Materialsats: 379000
Monteringsentrepenad enligt åtagande 1 (stommonterat): 59200

Upskattade priser för lokala delentrepenader:
Grund: 135000
Monteringsentrepenad enligt åtagande 2: 43000
Monteringsentrepenad enligt åtagande 3: 29000
Monteringsentrepenad enligt åtagande 4: 25000
Monteringsentrepenad enligt åtagande 5: 30000
VVS: 107000
El: 46000
Målning invändigt: 23000
Målning utvändigt: 21000
Golv: 37000

Summa: 934 200 kr


Jag vet inte vad dom olika åtaganden innebär men det får man väl luska ut...

Deras hus domherren skulle gå på 1 350 000 enligt samma kalkyl.


Finns det någon realism i dessa siffror?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.