Är det någon som kan svara på hur deras byggsats är?

Någon som har stomrest själv eller kan svara på hur "deras snickare upplevde det"...

Jag är intresserad av fiskarheden-spoven men tycker deras stomresningspris på ca 250.000:- är dyrt
Då ingår _ citat:
Åtagande 1:
Stommonterat hus, tätt i tak och låsbart, färdigt för taktegelläggning. Mont-
ering av fönster, ytterdörrar, vindskivor, utvändig gips med spikregel ingår. Montering av
farstukvist och ev. balkongstomme ingår. Lossning av bil samt mobilkran vid stomresning
ingår. slut citat!

Jag menar, här på forumet hittar man ju prisexempel på stomresning av andra hus för ca: 30-35000:-
då är ju i.o.f.s Spoven ett hyfsat stort hus (2-plan / 200m3) men ändå...
 
Bob_the_builder
Skillnaden, om jag inte är alldeles felunderrättad, är att Fiskarheden säljer en hög med bräder och en med gipsskivor och en med fönster osv... medan de flesta andra säljer huselement, dvs färdiga väggsektioner. Ett elementhus tar oftas bara 2 dagar att stomresa och få tätt medan det tar någon vecka med ett lösvirkeshus. Därav prisskillnaden.
 
Hmmm...det borde jag tänkt på...

Är det någon som vet då hur deras sats är...?
Är det som typ liknande en byggsats med "färdiga reglar" typ...?
(jaa alltså inte fäst A vid B Och B vid C typ... ;D )

 
Ett inarbetat team på 4 pers från F-heden stomreser en Svanen på drygt 10 dagar, typ 12. Vet en som hade 3 snickarpolare. Dom jobbade dag och natt och fick upp det på 10. En spov tar längre tid gissar jag.

 
Adda: Du frågar efter "företag som bygger lösvirke lokalt i mina trakter".

Menar du att du söker en totalentreprenör som, efter din skiss, tar fram nyckelfärdigt hus? Eller räcker det med en byggare som, efter dina färdiga ritningar och komplett specifikation, kan åta sig byggentreprenad (kompletterat med el- VA, grundläggnings och övriga kompletterande entreprenader)?
 
Billy_baver:

Söker alla alternativ för vi har inte lyckats hitta några förutom att söka på Gulasidorna och då får man inte direkt några refenser...

Vi kan tänka oss allt från att köpa nyckelfärdigt från husleverantör - men lika gärna köpa en hussats och sedan ta in alla entreprenaderna själva såsom schakt, grund, stomresning, snickeri, VVS, el etc. Vi tror väl dock att det är bäst att låta någon av entreprenörerna få samordningsansvaret så man slipper ta tjänstledigt och köpa en pall att sitta på i ett halvår för att övervaka att alla snubbar kommer i tid (o otid ;D). Det brukar väl i så fall vara den som gör snickerit som man anlitar som samordningsansvarig entreprenör, eller?
 
Först en ordningsfråga: Är TMC och Adda samma person?!

Sedan mitt svar: Byggaren brukar ta tyngsta lasset i ett husprojekt. Därför blir det kanske naturligt att använda byggföretag som samordnare.

Viktigaste insikten jag kan förmedla är iallafall att varje mellanhand ska ha betalt. BRA betalt. Om entreprenör i sin tur anlitar en annan entreprenör som i sin tur anlitar en tredje kostar det givetvis mer än att själv anlita två eller tre direkt.

Okej, du slipper besvär att hålla i alla trådar. Du slipper bråka med fler än en enda entreprenör. Men om du tar själv större del i byggadministrationen spar du en rejäl slant, och tvingar dig själv in i det ansvar du trots allt ändå har som byggherre.
 
Tack för kommentarer!

Det är väl naturligtvis så att ju fler kockar desto fler munnar att mätta...

Visst är det super med så nära totalentreprenad som möjligt så länge den man har det avtalet med inte får problem - å andra sidan blir det ju stora problem om den som skall ta ansvar för allt inte klarar nåt.

Anlitar man flera olika entreprenörer kan man ju å andra sidan anta att alla inte får problem med alla åtaganden samtidigt...

Att bråka med en entreprenör som strular men som samtidigt är den som har tecknat totalentreprenadavtalet med oss känns inte kul...

Byggherreansvaret kommer jag ju inte ifrån och då kan man ju köra med flera entreprenader för att spara en slant. Tar man bra upplysningar på dem och får bra referenser borde det vara ganska ok - sedan kan man ju låta snickaren/byggaren ta samordningsansvaret mot en extra kostnad - frågan är bara hur stor den skall vara?

Inga tips om bra entreprenörer inom vårt område?
 
Ifall ert område är Älsvborgstrakten kan jag tipsa om - Johnny Lundgren Bygg AB  Tel. 0521-655 25

Han är ingen rucklare.  Är förekommande, uppriktig och engagerad.  Omger sig av duktigt och sansat folk.  Har erfarenhet av såväl katalogstugor (Eksjöhus) som lösvirke.  Men dubbelkolla helst med omdömen från andra, innan ni bestämmer er.

Givetvis skulle jag kunna avråda er från ett antal andra byggmästare.  Men jag gillar inte att vara destruktiv.  Om ni (mot förmodan) inte får in flera tips råder jag er att ta telefonkatalogen som hjälp att kontakta ett par andra slumpvalda.  Då märker ni ju själva eventuell skillnad i bemötande.  Intuition ska man icke förakta.
 
Ett annat sätt att hitta duktigt folk är min egenuppfunna "garagemetod".  Om ni inte riktigt vågar lita på en byggfirma kan ni börja samarbetet med nåt smått,  kanske ett garagebygge (eller en hundkoja ifall tvivlen tynger ännu mer).  Lyckas byggkillen med första uppdraget ökar ni ansvaret steg för steg med större och större uppdrag.  Till sist kanske ni törs anförtro grabben själva villan.  

;)
 
Stort tack, verkligen!

Hade hoppats att man skulle få ett bra tips av den här karaktären, men det tog ett tag så jag trodde att byggmarknaden i Dalsland hade emigrerat :).

Vi avser att bygga strax väster om Vänersborg så det är ju klockrent. Det kanske är en sådan firma man skall handla upp som byggare och samordningsansvarig även för de andra delentreprenaderna. Skall kontakta honom för några referensfamiljer man kan stämma av med.

Som du säkert förstår är vi mycket tacksamma om tips på de du har råd om att hålla sig undan ifrån, skicka gärna separat PM om dessa.

Det bästa är ju att gå via referenser och kontakter - känns intuitivt bättre än opersonliga "träffar" i telefonkatalogen.

Garagemetoden är nog också ett bra sätt, men vi behöver ett hus att bo i innan vi bygger resten ;)

Billy_baver: Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.